In het kort
-
Techniek
De nieuwe V8 van 4 liter is samengesteld uit twee viercilinders – de motor uit de A 45 AMG. Hij wordt drukgevoed door twee turbo’s en zijn smering verloopt via een droog carter. Het resultaat is een krachtige, bijzonder gewillige, maar ook erg lineaire krachtbron. De vierliter is 30 procent zuiniger dan de oude 5.5 van AMG, althans in theorie. De gerobotiseerde versnellingsbak uit de SLS werd grondig aangepast en werkt sneller en zachter, al word je nog altijd wat schokken gewaar.
-
Wegligging
Het weggedrag van de GT is bijzonder speels, maar vergt op de limiet wel wat stuurmanskunsten en snelle reflexen, zeker in de versie met het AMG Dynamic Plus Pakket, die nog brutaler is. We hebben de GT dan ook liever zonder, want dan biedt hij een getrouwer en ook voorspelbaarder weggedrag. Fijn is dat de stabiliteitscontrole – die in drie standen kan worden ingesteld – veel speelruimte laat in de Sport-stand, die tegelijk de efficiëntie van de voortrein vergroot.
-
Veiligheid
De AMG is een sportieveling van hoog niveau, maar dat betekent niet dat hij de veiligheid van zijn inzittenden verwaarloost, getuige de aanwezigheid van een knieairbag. Tegen meerprijs kun je bovendien beschikken over een dodehoekcontrole of spoorassistentie, of over het Pre-Safe, een systeem dat de inzittenden voorbereidt op een nakende aanrijding. Zo’n uitgebreide veiligheidsuitrusting is zeldzaam voor dit soort auto’s, dat nooit bij EuroNCAP getest wordt.
-
Comfort
Het comfort van de GT is dat van een rasechte sportieveling. Dat wil zeggen dat de stoelen wel uitstekend zijn, maar dat de ophanging nog altijd stug is, vooral in het geval van de S-versie met het AMG Dynamic Plus Pakket. Ook de geluiddemping is niet optimaal. Zo werken de wind- en rolgeluiden op lange ritten vermoeiend. De AMG GT pakt echter uit met een onberispelijke afwerking, terwijl hij ook doordachte – en bruikbare – opbergcompartimenten heeft.
-
Praktische kant
De koffer – die zich gewoon achterin bevindt – biedt een volume tot 350 liter, wat voor een auto van dit kaliber bijzonder riant mag worden genoemd. En de ruimte is zelfs nog moduleerbaar, dankzij een scherm dat je kunt oprollen, waarna je de bagage kunt stapelen tot tegen de voorstoelen. Instappen is daarentegen moeilijker dan bijvoorbeeld in een Porsche 911, doordat de stoelen dichter bij de grond staan. Gelukkig gaan de deuren wijd open.
-
Budget
De GT is natuurlijk geen koopje, maar als je ziet wat je er allemaal voor in de plaats krijgt, is hij ook niet buitensporig duur. Zeker niet als je vergelijkt met een Porsche 911 Turbo, die weliswaar een beetje krachtiger is en kan rekenen op vierwielaandrijving, maar niet beter uitgerust is. De prijs van de AMG GT kan echter al snel oplopen zodra je enkele opties toevoegt, terwijl hij ook wel banden kan vreten... Anderzijds hebben we alle reden om aan te nemen dat hij zijn waarde wel behoudt.
Hoewel hij werd gebombardeerd tot 911-rivaal, staat de Mercedes-AMG GT niet lijnrecht tegenover de Porsche. Logisch, want hij cultiveert een heel andere fi losofi e, zowel wat de look betreft als qua rijgedrag, die volledig die van een AMG blijft (lees: uitbundiger en meer muscle car-achtig). In plaats van een confrontatie kunnen we dan ook beter spreken van een repliek, aangezien elk van beide uitzonderlijke sportievelingen zijn eigen karakter heeft. Hoe dan ook, los van zijn spontaneïteit – of zelfs brutaliteit in het geval van de S-versie met het AMG Dynamic Plus Pakket – valt de GT in de smaak met zijn frisheid, zijn originaliteit en vooral zijn veelzijdigheid, die hem veel bruikbaarder maakt voor elke dag dan de SLS. Dat is mooi meegenomen, zeker omdat die laatste bijna twee keer zo duur was als de GT. En het prestatieniveau is dankzij de nieuwe, drukgevoede 4.0-V8 identiek gebleven.