Detailtests / Mercedes-AMG SL 43 (2023) - in detail
In het kort
-
Interieur
-
Technologie
-
Onderweg
-
Budget
De SL 43 hangt aan elkaar van de paradoxen… maar dat maakt hem nu net zo interessant. Ondanks zijn kleine cilinderinhoud en banale architectuur is de 2 liter kleine ‘M139’-motor allesbehalve een rationele keuze... maar tegelijk spreken we hier wel over de beste en meest turbulente tweeliter-turbo op de markt. Dit motorblok is niet meteen gemaakt met het oog op verfijning… behalve dan in de SL 43, waar hij dankzij zijn discretie in de Comfort-modus meer uitnodigt tot rustig flaneren dan de V8-versies van het model. Historische SL-klanten zullen hun neus allicht ophalen voor zo’n viercilinderversie, terwijl een ander deel van de markt net interesse zal tonen omdat ze lak heeft aan de grote autoprincipes en geen behoefte heft aan een V8 die bij 300 km/u brult als een verkouden stier. Conceptueel gezien geeft deze versie de SL ook een zekere mate van authenticiteit terug: die van een echte achterwielaangedreven sportwagen, die (in standaarduitvoering althans) gespaard blijft van het zware technologische arsenaal dat zijn grotere broers nodig hebben om niet al te listig te worden. En omdat hij zuiniger is, nodigt hij nog meer uit om te genieten van het intense plezier van rijden in een open SL. Paradoxaal? Misschien, maar altijd onweerstaanbaar. Alleen jammer van die prijs. Psychologisch gezien zou een SL met tweelitermotor eigenlijk niet meer dan 100.000 euro mogen kosten…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands