In het kort
-
Wegligging
De nieuwe 1,8-liter ontbreekt het niet aan kracht, maar zijn grootste troef is soepelheid. Hij kan vinnig uit de hoek komen en is niet te luidruchtig, tenzij koud. De nieuwe versnellingsbak schakelt vlot en precies. De spreiding is echter te lang om in de hoogste versnellingen op gewestwegen te kunnen rijden. Het elektromechanische stuur is tegelijk nauwkeurig en licht bij het parkeren, zeker met de variabele bekrachtiging (standaard) en overbrengingsverhouding (Sportpakket).
-
Veiligheid
De vier remschijven (geventileerd vooraan, vol achteraan) zijn zeker voldoende om deze basisdiesel te allen tijde onder controle te houden. In een rechte lijn is de nieuwe B-Klasse enkel wat gevoelig voor forse zijwind. Zijn bochtgedrag is daarentegen flink verbeterd tegenover de voorganger. Trekkracht en grip zijn meer dan behoorlijk (zeker met de grotere en bredere banden). De xenonkoplampen met adaptieve verlichting zijn warm aanbevolen. De passieve veiligheid is verzorgd.
-
Comfort
Onze testauto was voorzien van de sportophanging en dat merk je: klanten die veercomfort hoog in het vaandel voeren, gelieve zich te onthouden. Gelukkig zijn de stoelen goed, evenals de ergonomie en het bedieningsgemak. De B-Klasse is net als zijn voorganger erg ruim en blijft op dat vlak een referentie in het segment. De geluiddemping is verzorgd en er is ook weinig windruis, wat ongetwijfeld te danken is aan de zeer goede stroomlijn. De halfautomatisch airco werkt behoorlijk.
-
Praktische kant
Instappen vormt zowel voor- als achterin geen enkel probleem. Het zicht rondom is iets minder goed, doordat de auto lager is geworden (vooral de ruiten), maar het blijft zeer goed. Naar Mercedes-normen is de standaarduitrusting behoorlijk, maar om ten volle van de praktische aspecten te kunnen genieten moet je toch iets dieper in je buidel tasten. Het interieur is verzorgd afgewerkt. De grote kofferklep verleent makkelijk toegang tot een ruime koffer die moduleerbaar is.
-
Budget
De nieuwe, kleinere diesel kan heel zuinig zijn en wordt nooit een echte slokop. Vandaar dat ook met een tank van slechts 50 liter het rijbereik heel behoorlijk is. De elektronica bepaalt wanneer een onderhoud vereist is. Voor zijn algemene mechanische waarborg blijft Mercedes gierig. De nieuwe B is bij gelijke uitrusting minder duur dan zijn voorganger - wat niet wil zeggen dat het een goedkope auto is, en de opties kunnen de prijs nog fors opvoeren. De inruilwaarde zou goed moeten zijn.
Vergeleken met zijn voorganger, die een buitenbeentje was, blijft de nieuwe B een cross-over, maar zijn nieuwe look en meer dynamische prestaties en weggedrag sluiten nu beter aan bij de concurrentie. Wij apprecieerden in eerste instantie zijn grote binnenruimte, zijn meer dan behoorlijke algemene comfort en zijn nieuwe aandrijfgeheel, dat vlotte prestaties combineert met een mussendorst. Financieel klopt het plaatje nu ook beter, althans wat de instapprijs betreft, want de vele, soms erg aantrekkelijke of nuttige opties kunnen de totaalprijs toch nog flink de hoogte in jagen. Andere zwakkere punten zijn een iets te lange spreiding van de versnellingen, een wat springerige sportophanging en een moduleerbaarheid waarvoor je niet alleen moet bijbetalen, maar die er ook nog lichtjes op achteruitgegaan is. Desondanks maakt de nieuweling kans om nog beter zijn weg te vinden naar een publiek van zowel oudere stellen als jonge gezinnen.