In het kort
-
Rijdynamiek
De tweeliter-diesel werd aangepast met het oog op de dwarse opstelling in de B-Klasse en op de Euro 6d-normen. Ook is hij hier gekoppeld aan een geroboti-seerde versnellingsbak met dubbele koppeling en acht verhoudingen in plaats van een klassieke automaat. Dit volledig huiseigen aandrijfgeheel blijkt aangenamer dan de vroegere 2.1. Een manuele bak is niet te krijgen, net zomin als vierwielaandrijving. De wegligging is veilig en gezond zonder daarom saai te zijn.
-
Veiligheid
Als goede Mercedes heeft de B-Klasse oog voor de veiligheid van zijn inzittenden. Hij werd nog niet getest door EuroNCAP, maar de technisch vergelijkbare A-Klasse werd beloond met vijf sterren en hoge deelscores, en er is geen reden waarom de B niet even goed zou doen. De veiligheidsuitrusting is standaard al goed en kan nog worden uitgebreid met verschillende opties. Naast een achteruitrijcamera kan de B-Klasse ook besteld worden met 360-gradencamera’s.
-
Comfort
De filtering is niet zijdezacht met de wielen van 18 duim van onze testauto, maar de optionele adaptieve schokdemping kan misschien wel soelaas brengen. De rijhouding is goed en de stoelen kunnen worden besteld met heel wat comfortfuncties, tot massage toe. Onder andere dankzij de nieuwe buitenspiegels heb je binnenin minder last van stroomlijngeluiden. Op de ergonomie valt weinig aan te merken, tenminste als je vertrouwd bent met bepaalde Mercedes-gewoontes.
-
Praktische kant
Het koffervolume ging er lichtjes op achteruit, maar 488 tot 1.547 liter is nog altijd aanvaardbaar voor het segment. Aan opbergmogelijkheden is er geen gebrek (tenminste voor de versies met automaat), al doen rivalen met een meer uitgesproken eenvolumerinborst beter. De achterste inzittenden hebben hier bijvoorbeeld geen recht op klaptafeltjes. Ook de moduleerbaarheid is wat basic. Zo moet wie een verschuifbare achterbank wil, nog even wachten met bestellen.
-
Connectiviteit
Inzake connectiviteit biedt de B-Klasse echt het neusje van de zalm. De MBUX-interface verwijst het vorige systeem in één klap naar het museum. De mogelijk-heden zijn erg uitgebreid, ook qua bediening (via het scherm, de touchpad, de aanraakknoppen op het stuur of stembediening). Je smartphone koppelen is kinderspel, maar voor Apple CarPlay of Android Auto moet je bijbetalen, net als voor navigatie en een DAB-radio. De klank van het Advanced Sound System stelt wat teleur.
-
Budget
De basisprijs van onze B 200 d ligt in de lijn van die van zijn voornaamste rivaal, de BMW 218d Active Tourer A… die al even duur is. Toegegeven, een VW Golf Sportsvan met 150 pk-TDI kost amper minder, maar een meer ‘down to earth’ Renault Scénic lijkt een koopje in vergelijking met dit Duitse drietal. En dan zwijgen we nog over de talrijke opties. Wat de inruilwaarde betreft, zit je bij Mercedes meestal wel goed, al is die van deze diesel in de huidige tijden misschien wat onzekerder.
De Mercedes B-Klasse is steeds minder die eenvolumer die vooral in de smaak leek te vallen bij de derde leeftijd. Door uit te pakken met een meer dynamische look en zijn state-of-the-artinfotainmentsysteem, maar zonder te verzaken aan zijn beproefde eenvolumerrecept wil de B-Klasse zowel bestaande als nieuwe (en jongere) klanten overtuigen die weigeren toe te geven aan de heersende SUV-trend. Op zijn premiumprijskaartje na en los van de benzine-of-dieselpolemiek lijkt hij volgens ons al zeker als 200 d goed gewapend om daarin te slagen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!