In het kort
-
Techniek
Hoewel het idee niet nieuw is, wordt de aanwezigheid van een kleine 1.6 onder de motorkap van een coupé als deze nog niet door iedereen aanvaard. Als het alleen een kwestie van ego is, kan het weglaten van het C 180-logo soelaas brengen. Nochtans kunnen we deze krachtbron gerust aanraden, zowel voor zijn gepaste, maar niet overdreven dynamisme, maar ook voor zijn redelijke verbruik en zijn relatief discrete werking – hoewel hij onder vollast wat ruw klinkt.
-
Wegligging
Het mag hier dan al om een basisversie gaan, maar aangezien het een Mercedes is, ligt de lat al vrij hoog. De meerarmige wieltreinen en de ophangingsafstelling die comfort voorrang geeft op nauwkeurigheid, verschaffen de C Coupé een aangenaam wegcontact. Het evenwicht, het lagere zwaartepunt (ten opzichte van de berline) en het relatief beperkte totaalgewicht maken dat je met een gerust hart enthousiast een reeks scherpe bochten kunt induiken.
-
Veiligheid
Naast zijn zeven airbags (waaronder eentje voor de knieën van de bestuurder) heeft de C 180 Coupé sowieso een automatische noodremfunctie voor in de stad en een slaperigheidsdetectie. Voor de bescherming van voetgangers kan hij ook rekenen op een actieve motorkap. Voor een afstandsregelaar, een spoorassistent, een dodehoekcontrole of een verkeersbordherkenning en een head-updisplay moet je nog altijd bijbetalen. Een EuroNCAP-score is (nog?) niet beschikbaar.
-
Comfort
De standaardschokdemping is afgestemd met het oog op een toeristisch-sportief tempo, dat wil zeggen dat het compromis comfort-efficiëntie dat van een GT is. Wie een wat snediger weggedrag verkiest, kan opteren voor de sportophanging, terwijl liefhebbers van een zacht wegcontact de luchtvering Airmatic kunnen bestellen. De binnenruimte is perfect voorin, maar achterin zitten – laat staan er raken – is geen pretje als je meer dan 1,75 meter lang bent.
-
Praktische kant
Tenzij voor kleine passagiers dient de achterbank tot weinig. Ze is ook te sterk uitgehold om een hond van gemiddeld formaat comfortabel te laten zitten en te chic om er grote voorwerpen op te leggen. De koffer is zeker niet klein en de neerklapbare rugleuning kan van pas komen, maar de beperkte hoogte van de laadruimte beperkt de mogelijkheden. Onder de vloer is een compartiment waarin een opvouwbaar boodschappenmandje past – in opgevouwen toestand uiteraard...
-
Budget
Absoluut gezien is 34.485 euro niet overdreven voor een premiumcoupé. Bovendien zou deze coupé een goede herverkoopwaarde moeten hebben – zonder dat we van een investering kunnen spreken – terwijl we zijn zeldzame elegantie niet snel beu zullen zijn. De optiepacks zijn interessant, maar opgelet, want de opties kunnen de prijs de hoogte injagen. Nuttig om te weten is dat Mercedes zijn algemene garantie sinds kort opgetrokken heeft tot vier jaar of 250.000 kilometer.
De C-Klasse Coupé bewijst dat een knappe premiumcoupé geen onbereikbare droom hoeft te zijn als je bereid bent het bij een basismotorversie te houden. En in dit geval betekent dat geenszins dat je een kruis hoeft te maken over het rijplezier. Integendeel, want de 1.6-turbo met 156 pk van de C 180 mag dan wel geen uitzonderlijke krachtbron zijn, hij garandeert meer dan behoorlijke prestaties – goed geholpen door een degelijk onderstel – terwijl hij daar een aanvaardbaar verbruik tegenoverstelt. Absoluut gezien blijft dit model trouw aan de spirit van de Mercedes-coupés voor het grote publiek: hij pakt uit met een reëel rijcomfort, is meer een GT dan een zuivere sportieveling en oogt aantrekkelijk zonder pronkzuchtig te zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!