In het kort
-
Wegligging
De minder krachtige diesels kregen nu ook de verbeteringen van de 250 CDI en de 220 CDI-versie heeft de langste eindverhouding voor de zesbak, wat zijn prestaties ietwat fnuikt, maar het blijft een vlotte jongen. Na een koudstart en van buitenaf is de diesel nog steeds wat rauw. De zesbak schakelt nu vlot, maar wij zouden toch de nieuwe zeventrapsautomaat aanraden, ondanks de forse meerprijs. Het stuur is nauwkeurig en biedt heel wat houvast; het is bij Mercedes ooit anders geweest.
-
Veiligheid
Het uithoudingsvermogen van de remmen leek beter te zijn dan vroeger, hun kracht en doseerbaarheid blijven top. Rechtuit is de C-Klasse onverstoorbaar, in de bochten voelt hij veilig en prettig aan. De motor heeft veel koppel, maar is doorgaans niet krachtig genoeg om trekkracht en grip van de aangedreven achterwielen in het gedrang te brengen. De optionele bixenonlichten met leddagrijlicht en nog wat snufjes zijn echt hun geld waard. De passieve veiligheid is verzorgd.
-
Comfort
Een Mercedes moet uitblinken op comfortvlak. De ophanging is soepel, maar niet deinerig, de geluiddemping verzorgd. Binnenin zit je goed en is er voldoende plaats, zeker voorin; de beenruimte achterin is wat krap. Rijhouding en ergonomie zijn verzorgd. We raden wel de Multicontourstoelen aan, die zijn nog zoveel beter dan de standaardexemplaren. De airco is standaard elektronisch, met afzonderlijke links-rechtsregeling. Een systeem met drie zones is optioneel verkrijgbaar.
-
Praktische kant
Instappen is nauwelijks een probleem, ook niet achterin, ondanks wat kleinere deuren. Het zicht rondom is vrij goed, enkel schuin achteruit kunnen de C-stijlen parten spelen. Voor een parkeerhulp of een achteruitrijcamera moet je bijbetalen, maar dan krijg je ook een parkeerassistent. De standaarduitrusting is er zeker op vooruitgegaan, hoewel er nog enkele onbegrijpelijke keuzes of lacunes blijven. De kofferruimte is vrij groot en regelmatig van vorm.
-
Budget
Een Mercedes blijft duur in de aanschaf en de prijs van sommige opties is ook niet van de poes. De gebruikskosten vallen dan weer mee, mede door het erg lage verbruik voor deze klasse. Van een Mercedes C met zuinige dieselmotor kun je ook zeker zijn qua inruilwaarde en op die manier kun je toch nog een stuk van je behoorlijk grote investering recupereren. Wat de algemene garantie betreft, blijft Mercedes nog even gierig, en voor (interessante) uitbreidingen moet je bijbetalen.
Een Mercedes C 220 CDI koop je niet in een gekke bui. Dan zijn er opwindender modellen, zelfs bij Mercedes. Maar gedurende de hele test was het telkens weer een beetje thuiskomen als we instapten in deze compacte berline. Alles leek binnen de kortste keren vertrouwd. We kunnen ons voorstellen dat heel wat mensen voor die charme vallen. Verder is de auto niet alleen aangenaam om in te zitten, maar ook om mee te rijden. Als je de stevige aankoopsom hebt neergeteld (waarbij je er rekening moet mee houden dat 10.000 euro aan opties zo bereikt is), kost hij relatief weinig aan rijkosten, zeker als je zijn lage verbruik bekijkt. Verder waren we wel wat verrast door het soms bizarre optiebeleid, dat een interessant veiligheidsitem als de afstandsradar exclusief koppelt aan een sportief uitrustingsniveau. En het Rijdynamiekpakket (de gestuurde ophanging) is niet beschikbaar in combinatie met... de amandelbeige binnenbekleding. Rare jongens daar bij Mercedes, maar ze produceren goede auto's.