In het kort
-
Wegligging
Met het Performance Package, dat het vermogen opdrijft tot 487 pk, wint de 6.2-V8 nog aan verbetenheid, elasticiteit en stembereik. Dat temperament zal verloren gaan met de nieuwe drukgevoede V8, die minder expressief en karaktervol is. Zonder zijn koppelomvormer werkt de zeventrapsautomaat veel soepeler en brengt hij de stabiliteit van de wagen niet in het gedrang tijdens forse rempartijen. Jammer dat de peddels zo traag werken dat je ze al gauw links laat liggen.
-
Veiligheid
Het aangepaste chassis, de MCT-transmissie en het (optionele) zelfsperrende differentieel geven deze C 63 AMG een andere gedaante: vroeger zondigde hij door het onnauwkeurige rijgedrag van een dragster, maar nu wordt het vermogen een stuk beter gekanaliseerd en is het dus veel beter bruikbaar. En dan vooral in bochten, waar je de banden niet langer in rook ziet opgaan... De composietremmen van het Performance Package kunnen nog niet tippen aan koolstofceramische schijven.
-
Comfort
De ophanging van de vernieuwde Mercedes C 63 AMG is comfortabeler dan je zou kunnen denken, vooral nu de onaangename springerige reacties op een oneffen wegdek weggewerkt zijn. Het geheel is een stuk beter en ook de vulling van de stoelen en de achterbank draagt bij tot het grotere rijcomfort. Toch vinden we de rijhouding nog steeds aan de hoge kant. We troosten ons met de ergonomie, die bij de restyling van het model lichtjes werd verbeterd.
-
Praktische kant
Zelfs met zijn AMG-label hoeft deze C-Klasse qua functionaliteit niet onder te doen voor de andere motorversies. Zijn koffer is dus nog steeds ruim en hij beschikt – standaard nog wel – over een neerklapbare achterbank. Dat lijkt wel de omgekeerde wereld, aangezien de rest van het gamma daarvoor doet bijbetalen... De afwerking is uiteraard voorbeeldig, maar de standaarduitrusting mocht gerust wat rijkelijker voor een dergelijk geprijsde sportieveling.
-
Budget
De C 63 AMG is geen ‘redelijke’ auto en hoewel hij zuiniger werd, verbruikt hij nog steeds veel, zeker als je optimaal wil genieten van wat de grote V8 in huis heeft. De brandstofkosten zullen dus niet van de poes zijn. Net als die voor banden, onderhoud, remmen, verzekeringen en belastingen. Kortom, de C 63 AMG is een zuivere funauto die het nodige budget vereist, temeer omdat bepaalde onmisbare opties erg duur zijn (zelfsperrend differentieel, Performance Package, enzovoort).
Met de nieuwe afstelling van het chassis, de schitterende MCT-versnellingsbak, de 487 pk van het Performance Package en vooral het zelfsperrende differentieel wordt de C 63 AMG de locomotief in het segment van de ultrasportieve berlines. Een echte TGV, die misschien nog niet kan tippen aan de AMG Coupé Black Series – met zijn racebanden, tweede radiator om de brug te koelen, lichte koolstofelementen en een V8 van 517 pk ontworpen om te rivalise- renmetdeM3GTS–maardieinelkopzicht beantwoordt aan ons ideaalbeeld van een superkrachtige achterwielaandrijver die zich laat besturen met de vingertoppen, maar vooral met... de rechtervoet. Puur genieten.