In het kort
-
Techniek
De benaming 200 CDI is bedrieglijk, want onder de motorkap zit een 2.1 – dezelfde als in de 220 CDI. Hij ontwikkelt hier 136 pk van bij 3.200 o/m, maar vooral zijn 300 Nm van bij 1.400 o/m maakt het rijden echt plezierig. Deze motor is soepel en gewillig van bij zeer lage toeren en heeft de krachtiger versie niets te benijden, want hij werkt mooi samen met de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling. Bovendien is zijn verbruik erg redelijk.
-
Wegligging
De CLA Shooting Brake staat op hetzelfde onderstel als de A- en de B-Klasse, de GLA en natuurlijk de vierdeursCLA, en vertoont een dynamisch en nauwkeurig weggedrag. Zijn gezonde voortrein garandeert hem een voorbeeldige trekkracht, terwijl zijn ideaal afgestelde stuur heel wat vertrouwen inboezemt. Het enige minpuntje is de Sport-ophanging (een optie waarmee onze testauto was uitgerust), die naar onze zin een tikkeltje te stug is. Een adaptieve ophanging is niet verkrijgbaar.
-
Veiligheid
Met zeven airbags, een slaperigheidsdetectie en een botswaarschuwing met noodremhulp is de CLA Shooting Brake standaard al goed voorzien op veiligheidsvlak. Wie er nog een schepje bovenop wil, kan in de optielijst nog kiezen voor de dodehoekcontrole, de spoorassistent of de automatische afstandsregelaar. Het zicht naar achteren en schuin naar achteren is minder goed, zelfs ronduit matig. De parkeercamera of -assistent is dan ook warm aanbevolen.
-
Comfort
Het comfort is geen prioriteit voor deze CLA. Naast de wat stugge (Sport-)ophanging ontgoochelde onze CLA Shooting Brake 200 CDI ons enigszins door de tegenvallende demping van motorgeluiden. De instap achterin is een tikkeltje beter dan in de vierdeursversie, maar voor volwassenen nog niet echt optimaal. Voorin zit je daarentegen onberispelijk, terwijl het interieur de robuuste en weelderige uitstraling heeft die deel uitmaakt van de charme van een Mercedes.
-
Praktische kant
Met 495 liter onder het bagagescherm is de koffer van de Shooting Brake groot genoeg. Wat de moduleerbaarheid betreft, moet je het echter stellen met een in twee delen neerklapbare achterbank en een weinig verzorgde toegankelijkheid: de kleine laadopening en de hoge opstaande rand bemoeilijken het inen uitladen van grote of zware voorwerpen. De standaarduitrusting is niet weelderig, maar voldoet aan de verwachtingen die je mag hebben op dit prijsniveau.
-
Budget
In vergelijking met een vierdeurs-CLA kost een ShootingBrake net geen 1.000 euro meer. Verrassender is dat de prijszetting lijkt te zijn uitgedokterd om lichtjes onder een BMW 3-Reeks Touring met een vergelijkbare motor te blijven (een verschil van iets minder dan 400 euro). Om het Beierse merk klanten af te snoepen? Dat zal wel zijn, temeer omdat de Mercedes ook kan rekenen op zijn originele stijl om het verschil te maken – meer dan op zijn garantieprogramma in ieder geval...
Voor liefhebbers van pure verhuisbreaks is de CLA Shooting Brake niet de aangewezen auto. Maar als stijl, een dynamisch weggedrag en een verzorgd interieur u meer aanspreken dan het comfort op de achterbank of de moduleerbaarheid van de laadruimte, dan bent u bij deze Mercedes aan het goede adres. De 200 CDI- uitvoering biedt daarbij een goed compromis tussen budget (aankoopprijs en verbruik) enerzijds en rijplezier en prestaties anderzijds, zonder afbreuk te doen aan het exclusieve karakter van de verpakking.