In het kort
-
Rijdynamiek
De nieuwe zes-in-lijn van Mercedes is ook in zijn benzineversie een uitstekende motor. Hij is krachtig, soepel, nagenoeg geruisloos waar het moet, en vertoont toch een aangename brom als je hem op zijn staart trapt. De negentrapsautomaat is niet perfect en durft soms te aarzelen. Het weggedrag is zeer gezond en plezierig, zonder echt sportief te zijn. Het elektrisch bekrachtigde stuur is nauwkeurig en voelt consistent aan, enkel de centreerneiging zou iets beter kunnen.
-
Veiligheid
Een heel aantal veiligheidssystemen is standaard, tegen meerprijs kun je de CLS zo ongeveer met alles uitrusten wat op dit ogenblik beschikbaar is. Ook de passieve veiligheid is zeer verzorgd, zoals het een auto van deze klasse betaamt. Een EuroNCAP-beoordeling voor de CLS is er (nog?) niet, maar de sterk verwante E-Klasse haalde twee jaar terug een uitstekende score op alle vlakken, alleen op het gebied van de standaard voorziene rijhulpsystemen was het iets minder.
-
Comfort
Zeker als je opteert voor de luchtvering en de Multicontourstoelen, is het in deze aangenaam ontworpen en met sfeerelementen opgeleukte vierdeurscoupé erg prettig toeven. Het plaatsaanbod is goed voorin en behoorlijk achterin, maar de lage daklijn kan toch wat problemen opleveren voor je hoofd. De geluiddemping is zeer verzorgd en de airco doet haar werk uitstekend. We waren ook onder de indruk van de optionele Multibeam-ledkoplampen.
-
Praktische kant
Ondanks de lagere daklijn stelt de instap voorin niet te veel problemen, maar achterin kun je toch maar beter een beetje lenig zijn. Binnenin is het aangenaam toeven, en er zijn ook aardig wat opbergmogelijkheden, al zijn die wel niet zo groot. De standaarduitrusting is behoorlijk en de afwerking is verzorgd. De kofferruimte is redelijk groot en uitbreidbaar, maar de ver doorlopende achterruit en de beperkte hoogte maken dat niet alle voorwerpen even makkelijk te laden zijn.
-
Connectiviteit
Auto’s in deze klasse kunnen voorzien worden van een ongelooflijke connectiviteit, maar zoals gewoonlijk bij Mercedes moet je voor veel dingen nog bijbetalen. De navigatie op de reuzegrote schermen is aangenaam om te bedienen en zeer efficiënt, de ‘realtime’ verkeersinfo mocht alerter zijn. De audiostreaming is goed en de interface kun je op verschillende manieren bedienen, onder meer met een centrale knop op de console, maar ook met swipe-knoppen op het stuur.
-
Budget
Qua onderhoud en garantie hebben de premiummerken een flinke inhaalbeweging gemaakt. Basisprijs en optietarieven zijn nog altijd niet van de poes, maar dat deert blijkbaar de populariteit niet. Natuurlijk kan een Mercedes nog altijd rekenen op een degelijke inruilwaarde, meer nog binnenkort wanneer hij zoals hier voorzien is van een benzinemotor (mét partikelfilter). Deze CLS is geen lichte auto, het verbruik is dus navenant, maar kan schappelijk zijn.
In deze derde generatie van de CLS hebben we voor het eerst kunnen proeven van de benzineversie van Mercedes’ nieuwe zescilinder-in-lijnfamilie en dat was een bijzonder aangename kennismaking. De nieuwe CLS is daarnaast ook fraai vormgegeven en biedt (zeker met de speciale stoelen en eventueel de luchtvering) een uitzonderlijk goed comfort. De wegligging is zeer veilig en gezond, maar ook plezierig, zonder uitgesproken sportief te zijn. Kortom dit is een zeer aangename reisgezel. Je moet er wel aardig wat geld voor neertellen en via de uitgebreide optielijst kan het prijskaartje heel fors oplopen. Verder durft de vrij recente negentrapsautomaat zich nog wel eens te verslikken en eist de coupévormgeving haar tol qua ruimtebeleving: je kunt nu wel met vijf inzittenden reizen, maar de hoogte achterin is behoorlijk beperkt en de deuropeningen zijn krap.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!