Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Mercedes E 220 CDI

In het kort

  • Techniek

    De 220 CDI kan dankzij zijn hoge koppel prat gaan op goede acceleraties en dito hernemingen bij courant gebruik. Alles bij elkaar zondigt deze homogene krachtbron enkel door zich onder belasting of na een koudstart wat te sterk te laten horen. De automaat evolueerde merkbaar, al mocht zijn werking soms nog vloeiender zijn, met name in de Sport-modus. Dankzij het stopstartsysteem en enkele andere verbeteringen kon het verbruik met zo'n 4 procent worden gedrukt.

  • Wegligging

    De E-Klasse is een geslaagde reisberline die een eersteklas compromis biedt tussen comfort enerzijds en efficiëntie en rijplezier anderzijds. Deze gezond en veilig rijdende auto kan ook dynamisch uit de hoek komen en op het scherp van de snee vertoont hij een bijna neutraal weggedrag. Dankzij de nieuwe elektromechanische stuurbekrachtiging kan hij op dat vlak nog vooruitgang boeken, want die reageert levendiger en is aangenamer als gevolg van de nu goede terugkeerneiging.

  • Veiligheid

    De E-Klasse wordt een referentie op veiligheidsvlak dankzij uitrusting die hij overneemt van de toekomstige S-Klasse. Zo kan hij met de nieuwe stereocamera voetgangers detecteren, maar ook een noodstop uitvoeren voor een auto die van links of rechts komt of voor een tegenligger die van zijn rijstrook afwijkt. De verkeersbordenherkenning herkent nu ook eenrichtingsborden. Alleen jammer dat de mogelijkheid om de voorste passagiersairbag uit te schakelen, nog altijd een optie is.

  • Comfort

    De Airmatic-ophanging kan moeiteloos overweg met wegoneffenheden, evenals met laagprofielbanden, die over het algemeen nefast zijn voor de filtering. De rijhouding is onberispelijk, net zoals de stoelen, die het lichaam uitzonderlijk goed ondersteunen - zelfs de basisexemplaren. De binnenruimte is goed en een automatische airco met twee zones is standaard. De ergonomie is geslaagd, zeker met het Comand-systeem, dat opmerkelijk vloeiend werkt en glashelder is.

  • Praktische kant

    De E-Klasse is een veelzijdige berline met een royaal laadvolume. Zijn enige tekortkoming is dat een neerklapbare achterbank niet standaard is en meer dan 500 euro kost. In de versies met automaat hangt de bedieningshendel van de versnellingsbak nog altijd aan de stuurkolom, wat extra opbergruimte vrijmaakt op de middenconsole. De afwerking is verzorgd en de standaarduitrusting is alles bij elkaar niet zo karig (airco, snelheidsregelaar, radio, Bluetooth, enzovoort).

  • Budget

    De E-Klasse is duidelijk niet goedkoop. En zeker niet als je hem met de sportievere neus van de Avantgarde wilt, want die kost nog 2.323 euro meer. Ook de prijzen van de opties zijn verre van democratisch, maar zo is het altijd al geweest bij deze constructeur en het garandeert het model in ieder geval een goede herverkoopwaarde. De algemene garantie is slechts twee jaar geldig, maar Mercedes heeft verschillende uitbreidingsmogelijkheden uitgedokterd, evenals onderhoudsforfaits.

Mercedes E 220 CDI
Conclusie / Mercedes E 220 CDI

Met de vertoornde blik van de nieuwe Avantgarde beschikt de E-Klasse eindelijk over de middelen om het op te nemen tegen zijn rivalen - de Audi A6 en BMW 5-Reeks op kop - die voordeel halen uit hun sportieve positionering. Daarbij verliest hij zijn trouwe klanten, die zo gehecht zijn aan de kleine ster boven op de neus, echter niet uit het oog. Deze evolutionaire logica gaat gepaard met een duidelijke vooruitgang op het vlak van de uitrusting, meer bepaald op veiligheidsvlak. De E-Klasse, die een toonbeeld van comfort blijft, bevestigt dan ook op een schitterende manier zijn terugkeer naar de voorgrond, zeker met zijn voorbeeldig veelzijdige 220 CDI onder de kap.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars