In het kort
-
Rijdynamiek
De twee asynchroonmotoren, samen goed voor 408 pk, voldoende om deze 2,5 ton zware jongen aan zeer goede prestaties te helpen. Het indrukwekkende koppel van 760 Nm is natuurlijk ook niet vreemd aan het gemak waarmee deze EQC zich verplaatst. Deze Mercedes voelt zich het beste thuis op grotere gwegen, op achterafwegjes met veel bochten voelt hij logger aan. Hij laat zich wel nauwkeurig sturen en de remmen zijn krachtig en makkelijk te doseren.
-
Veiligheid
Heel veel rijhulpsystemen zijn al standaard op de EQC, wie autonoom rijden van niveau 3 interessant vindt, kan nog een Rijassistentiepakket bijbestellen. Helaas zijn al die systemen wat opdringerig en de soms slechte staat van onze wegmarkering kan tot onaangename verrassingen leiden. Het zicht rondom kan beter, mede door de lage daklijn en de hoge binnenaankleding. Qua passieve veiligheid staat deze Mercedes ook wel zijn mannetje.
-
Comfort
De EQC wil vooral comfortabel zijn, met een hoofdletter ‘C’. De ophanging speelt daarin een grote rol, ook al werd ze op onze testwagen tegengewerkt door de iets te brede laagprofielbanden. De geruisloosheid van deze SUV is indrukwekkend en aan het zit- en bedieningscomfort is de grootste aandacht besteed. Ook achterin is er voldoende ruimte voor de passagiers, enkel de middelste zit zo’n beetje op de schopstoel. De airco functioneert uitstekend.
-
Praktische kant
Instappen gaat goed, ondanks de vrij hoge vloer. Binnenin vind je heel wat opbergvakken. De standaard-uitrusting is redelijk goed, maar er zijn nog enkele missers, en de opties zijn talrijk en duur. De EQC is mooi aangekleed, maar er zijn iets te veel kunststof materialen en op plaatsen die minder in het oog vallen, zijn die van een minder goede kwaliteit. Met 500 liter is de kofferruimte minder groot dan je van dit soort SUV kan verwachten.
-
Connectiviteit
Met de MBUX heeft Mercedes zijn connectiviteit van de 21e eeuw vormgegeven. Zowel de communicatie met de auto, met de bestuurder als die met het internet is verzorgd. De grote schermen geven duidelijke informatie, de verkeersinformatie is doorgaans up-to-date. Via Mercedes-me kun je heel wat opvolgen, meer nog met deze EQC, waar bijvoorbeeld het vinden van een laadpaal van groot belang kan zijn. Helaas blijft het voor veel dingen bijbetalen.
-
Budget
De EQC is duur, maar je krijgt wel waar voor je geld. Ook wat de garanties betreft, is het merk nu minder gierig dan vroeger en zijn er interessante uitbreidingen van het pakket mogelijk. Zowel de basisprijs als die van de opties is niet van de poes, maar de inruilwaarde zal vermoedelijk vrij hoog zijn. Voor zo’n groot en vooral zwaar gevaarte is een verbruik van net geen 24 kWh per 100 km zeer redelijk, zodat je toch zeker kunt zijn van zo’n 330 kilometer rijbereik.
De EQC is Mercedes’ eerste volledig elektrische auto van de nieuwe generatie. Hij wil vooral inzetten op comfort en geruisloosheid, op aardig wat ruimte en functionaliteit. Hij levert ook zeer goede prestaties en verbruikt bijzonder weinig voor een mastodont van 2,5 ton. Sportieve bestuurders zullen echter elders hun gading moeten zoeken, de EQC is daar niet voor gebouwd en verliest een deel van zijn charme als hij gebruuskeerd wordt. De rijhulpsystemen zijn ook te opdringerig en finaal is er natuurlijk het niet-onaardige prijskaartje (vergelijkbaar met de rechtstreekse concurrentie, dat dan weer wel), dat nog aanzienlijk kan oplopen als je in de optielijst gaat snuisteren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!