Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Mercedes GLC 350e : Gewetenskwestie

In het kort

  • Rijdynamiek

    De combinatie van de drukgevoede tweeliter en een vrij krachtige elektromotor zorgt voor een gezamenlijk vermogen van meer dan 300 pk en navenante prestaties. De automaat telt ‘slechts’ zeven verhoudingen, maar schakelt vlot en alert. Het weggedrag is in eerste instantie gericht op rijgemak en veiligheid, maar de GLC biedt ook redelijk wat rijplezier, onder meer dankzij een nauwkeurig, zij het wat kunstmatig communicerend stuur.

  • Veiligheid

    Aardig wat veiligheidspreventiesystemen zijn standaard en zowat alles wat tegenwoordig aan rijhulpsystemen beschikbaar is, kan bijbesteld worden. Enkel (semi)autonoom rijden is nog niet mogelijk. Qua passieve veiligheid zijn enkel laterale airbags achterin optioneel. Een knieairbag voor de bestuurder is standaard, een actieve motorkap ook. De standaardkoplampen zijn wat zwakjes; je kunt beter opteren voor full led-exemplaren.

  • Comfort

    Hoewel onze testauto voorzien was van twintigduim-wielen, reed hij toch heel comfortabel op vele soorten ondergrond, mede dankzij de Airmatic-luchtvering, die veel oneffenheden weggomt en tegelijkertijd bijdraagt aan een goed weggedrag. De standaardstoelen zitten goed en de auto kan heel stil zijn (elektrische modus), maar blijft ook in hybridemodus echt geluidsarm. Zowel voor- als achterin is er voldoende plaats en de verwarming en verluchting werkten uitstekend.

  • Praktische kant

    Doordat de GLC 350 e nog 2 centimeter hoger op zijn poten staat, is de instap makkelijk, zowel voor- als achterin. Er zijn aardig wat opbergruimten, maar het koffervolume is kleiner als gevolg van de batterij onder de vloer . De achterbank kan in drie delen elektrisch neergeklapt worden. De standaarduitrusting vertoont enkele lacunes voor deze prijs, zoals een navigatie-systeem, parkeersensoren of een laadkabel waarmee je aan wallbox of openbare laadpaal terechtkunt.

  • Connectiviteit

    Qua connectiviteit laat de standaarduitrusting wat te wensen over. Zo ben je op je smartphone aangewezen voor verbinding met het internet. Bluetooth is gelukkig standaard en van een hoge kwaliteit. In feite moet je het (dure) Comand-systeem kiezen om ten volle te kunnen genieten van de vele connectiviteits-oplossingen die in een recente Mercedes ter beschikking staan. Met het Burmester-hifisysteem is ook de audio-ervaring van de bovenste plank.

  • Budget

    De GLC 350 e is duur en of je een deel van die forse investering terugverdient met een laag verbruik, hangt geheel af van je eigen oplaaddiscipline: de regel is dat je om het even waar dat kan, àltijd oplaadt. Enkel dan is de aanschaf van deze plug-inhybride enigszins te verantwoorden. Fiscale incentives mogen geen hoofdrol spelen, maar ze helpen uiteraard wel. Sinds enige tijd is er bij Mercedes een uitgebreide algemene waarborg van drie jaar (of 200.000 kilometer).

Mercedes GLC 350e : Gewetenskwestie
Conclusie / Mercedes GLC 350e : Gewetenskwestie

Bent u niet van plan om gedisciplineerd de batterij op te laden waar het maar enigszins kan, blijf dan ver weg van deze 350 e. Enkel voor wie regelmatig volledig elektrisch rijdt, heeft deze auto zijn verdienste, hoe goed hij ook mag presteren en hoe comfortabel hij ook rijdt. Want deze GLC is een goed ogende, ruime en nog relatief compacte SUV die je haast overal kan brengen, mits je geen al te ruw terrein opzoekt. Hij rijdt bovendien aangenaam, zij het niet uitgesproken sportief, en verzekert een hoogstaand comfort. Maar dat vind je ook zowat allemaal in de goedkoper geprijsde versies met een gewone verbrandingsmotor. De motivatie voor een 350 e zal dus moeten komen vanuit uw groene geweten én uw zelfdiscipline. Goedkoper is de 350 e in elk geval niet.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars