In het kort
-
Techniek
Het motoraanbod blijft onveranderd. De enige benzineversie is nog altijd de 3.5-V6 van 306 pk. Dieselrijders hebben meer keus. De 3.0-V6 werd opgevoerd van 231 naar 265 pk, terwijl de 2.2-viercilinder nog altijd verkrijgbaar is met 143, 170 en 204 pk. De twee BlueTecversies voldoen dankzij een stikstofoxidefilter al aan de Euro 6-norm. Het lagere verbruik is te danken aan maatregelen als een stop-startsysteem, een verminderde wrijving, een alertere automaat of ecobanden.
-
Wegligging
De belangrijkste wijziging aan het onderstel betreft het stuur, waarvan de bekrachtiging voortaan wordt toevertrouwd aan een elektromotor. Dankzij deze technologie, die we al kenden uit de Een de S-Klasse, konden nieuwe elektronische rijhulpmiddelen en stabilisatiefuncties worden geïntegreerd, zoals het Steer Control of de corrigerende functie die de bestuurder ertoe aanzet om tegen te sturen in de juiste richting als de auto onverwachts aan het slippen gaat.
-
Veiligheid
De automatische parkeerhulp is een van de nieuwe opties die mogelijk werden door de elektrische stuurbekrachtiging. Qua elektronische rijhulpmiddelen heeft de GLK de duurdere Mercedessen niets meer te benijden. Wat de overbrenging betreft, stuurt het 4Matic-systeem nog altijd 55 procent van het koppel naar de achteras. Zo herinnert het ons eraan dat deze vierwielaandrijver is afgeleid van een achterwielaandrijver en werd ontwikkeld op het platform van de C-Klasse.
-
Comfort
De koetswerkbewegingen van een SUV moeten fatsoenlijk worden afgeremd over een grotere veeruitslag dan bij een berline. Dankzij de selectieve schokdempers houdt de GLK zich mooi vlak op vloeiende golvingen en blijft hij comfortabel door grotere naden beter te filteren dan zijn Duitse rivalen (Audi, BMW). Verder kan de GLK uitpakken met een bijzonder praktisch interieur en dito koffer (toegang, zithoogte, mogelijkheid om de rugleuningen neer te klappen, enzovoort).
-
Praktische kant
Er zijn twaalf koetswerkkleuren verkrijgbaar: drie gewone (zwart, opaal en ons poolwit), zeven metaalkleuren (blauw, bruin, zwart, grijs en drie zilvertinten) en drie speciale (wit, grijs). Die zijn te combineren met zeven interieurkleuren (zwart, grijs, bruin en maar liefst vier soorten beige). De inzetstroken, die veel weelderiger zijn dan voordien, zijn ofwel van geborsteld aluminium ofwel van essenhout (glanzend zwart) of van notenhout (kastanjebruin).
-
Budget
Wie zijn gading niet zou vinden om zijn GLK te personaliseren aan de hand van de optielijst, kan nog kiezen voor met tweekleurig leder beklede stoelen uit het Designo-programma, die wel bijzonder duur zijn (3.579 euro). In basisuitvoering en met vergelijkbare uitrusting is de GLK 2.000 euro minder duur dan de pretentieuze Audi Q5 en BMW X3. Zo bekeken - en qua veelzijdigheid - zouden we hem dan ook eerder vergelijken met de Land Rover Freelander.
Het interieur van de oorspronkelijke GLK liet wat te wensen over. De look van de materialen, het bewuste stilistische minimalisme: het was een beetje een C-Klasse Break, maar dan vierkanter en dikker en bedoeld om op het platteland te rijden. Sinds de recente facelift past het interieur beter bij de gevraagde prijs en kan deze Mercedes qua algemene look beter wedijveren met de urban chicniche van het segment (Audi Q5, BMW X3, Range Rover Evoque), terwijl zijn veelzijdigheid er bovendien op vooruitging.