In het kort
-
Wegligging
Ongetwijfeld de sterkste eigenschap van zowel de Cooper als de Cooper S blijft het rijgedrag. De directe stuuroverbrenging geeft feedback en de wegligging wekt meteen vertrouwen. Beide uitvoeringen hebben bovendien goed doseerbare remmen en een uitstekend schakelende versnellingsbak. De Cooper S heeft als bijkomende troef zijn enorm soepele en krachtige motor, die bij om het even welk toerental ijverig overkomt.
-
Veiligheid
Het koetswerk van de nieuwe Cabrio is stijver en tegelijk lichter. De verzonken rolbeugel komt ten opzichte van de vroegere vaste exemplaren de esthetiek én het zicht ten goede. Elke versie krijgt een reeks elektronische hulpmiddelen die de remmen, de trekkracht en de stabiliteit bijstaan. Xenonlampen en mistlichten vooraan zijn optioneel. Hetzelfde geldt voor runflat-banden. Actieve verlichting is niet verkrijgbaar.
-
Comfort
Echt comfortabel is de Mini Cabrio niet. De Cooper S blijkt iets stugger afgeveerd dan de Cooper. De optionele sportophanging lijkt ons overbodig. Er is behoorlijk wat windgeruis en de rij- en rolgeluiden zijn prominent aanwezig. De achterste zitjes kun je beter als noodoplossingen beschouwen.
-
Praktische kant
Het zicht naar achteren is uitermate beperkt: oppassen dus tijdens het parkeren. De koffer is piepklein en de toegankelijkheid laat te wensen over. Gelukkig kan de achterbank in afzonderlijk delen worden neergeklapt. De Mini Cabrio is iets praktischer dan een roadster, maar het scheelt niet veel.
-
Budget
De Mini Cabrio is zonder meer duur, vooral als je rekening houdt met de karige basisuitrusting. De optielijst is ellenlang en maakt het mogelijk om de finale kostprijs beschamend hoog te laten uitkomen. De Cooper is opmerkelijk zuiniger dan de snellere Cooper S.
De Mini Cabrio is een echt hebbeding. Het autootje valt bij iedereen in de smaak door zijn guitige vormgeving en compacte afmetingen. Tegelijk is het een auto met een uitstekende rijdynamiek. De bedieningsorganen (remmen, stuur, versnellingsbak), het rijgedrag en de motorreacties geven enorm veel voldoening. Het rijplezier dat de Mini biedt, is trouwens net zo goed voelbaar als je niet snel rijdt, en dat is een hele verdienste voor een auto. Maar ook als je echt tekeergaat, zal de Mini nooit ontgoochelen. Dat geldt zeker voor de Cooper S, met zijn uitzonderlijk soepele turbomotor. De Mini Cabrio heeft echter ook zijn kleine kantjes. Hij is niet echt comfortabel, het plaatsaanbod is beperkt en de prijs, zeker als je enkele opties kiest, kan je koude rillingen bezorgen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!