In het kort
-
Techniek
De nieuwe drukgevoede 1.5-driecilinder is een juweeltje. Niet alleen krijgt hij zowat alle technologie mee die BMW in huis heeft, hij blinkt ook uit door zijn pittige karakter, prettige stem, hoge koppel, trillingarme werking én relatief laag verbruik. Ook de volledig vernieuwde zestrapsautomaat van Aisin AW overtuigt deze keer. Hij schakelt snel en oordeelkundig en weet heel mooi het 'mechanische' schakelgevoel van een goede gerobotiseerde bak met dubbele koppeling over te brengen.
-
Wegligging
Mini is er eindelijk in geslaagd de juiste schokdempers te vinden voor zijn Hatch, want het levendige rijgedrag blijft nu ook op slechte wegen of bij een gespierde rijstijl overeind. In de minder krachtige Cooper werden we niet zo snel met vermoeide remmen geconfronteerd als in de Cooper S een maand geleden. Het lage gewicht van de driecilinder op de vooras in combinatie met het bruisende karakter van de 1.5-turbo maakt wel dat de voorwielen af en toe trekkrachtproblemen ondervinden.
-
Veiligheid
De Mini is nu verkrijgbaar met een intelligente camera achter de voorruit die verkeersborden leest, een intelligente snelheidsregelaar aanstuurt, de grote lichten bedient en waarschuwt voor een nakende aanrijding met een obstakel of een voetganger. Eveneens optioneel kun je krachtige en efficiënte ledkoplampen bestellen. Je krijgt standaard (moeilijk bereikbare) Isofix-bevestigingspunten op de achterbank, maar wie dat op de voorste passagiersstoel wil, moet bijbetalen (95 euro).
-
Comfort
Mini heeft veel vooruitgang geboekt op het vlak van comfort, maar dat mocht ook wel. De ophanging is nu veel vergevingsgezinder op slechte wegen en ook de geluiddemping ging erop vooruit, zodat langere ritten met deze nieuwe generatie veel minder vermoeiend zijn. Achterin is nu eindelijk ook voldoende plaats om twee volwassenen (niet al te lang) te laten plaatsnemen. De ergonomie werd veel conventioneler en sluit nu meer aan bij wat we gewoon zijn van bij BMW.
-
Praktische kant
De Mini Hatch mag dan wel binnenin wat ruimer geworden zijn, maar voor de achterpassagiers vergt instappen nog steeds de nodige soepelheid. Veel bergvakken zijn er niet en een middenarmsteun is een optie. De afwerking is er mooi op vooruitgegaan, zodat de kwaliteitsindruk in het interieur eindelijk niet meer zo vloekt met het stevige prijskaartje dat Mini op zijn veelzijdige stadsauto kleeft. De koffer is gegroeid, maar breekt nog steeds geen records.
-
Budget
Bij een hippe BMW-dochter is de kans op een laag prijskaartje niet zo groot. Maar gelukkig is de Cooper al redelijk goed uitgerust, met onder meer een manuele airco en heel wat veiligheidssystemen. En de vergelijkbaar gemotoriseerde Audi A1 1.4 TFSI 140 is nog duurder, dus hij is wel competitief. De optieprijzen vallen bovendien nog relatief mee en de inruilwaarde van Mini is nog steeds opvallend hoog. De garantie is naar BMW-traditie vrij gierig gezien de 'premium' roeping van Mini.
Dankzij een forse groeischeut is de nieuwe Mini niet meer zo... mini. De trendy veelzijdige stadsauto is niet alleen groter geworden, maar ook volwassener, want je hebt meer plaats binnenin, de afwerking is verbeterd en vooral het comfort is er met rasse schreden op vooruitgegaan. Toch heeft hij zijn kwajongskantje behouden, want het geroemde rijplezier bleef niet alleen bewaard, maar de Mini gaat nu ook veel minder onderuit wanneer de kwaliteit van het wegdek maar bedenkelijk is. En de nieuwe drukgevoede 1.5-driecilinder van de Cooper blijkt een juweeltje, want voor een (iets) lager verbruik dan voordien biedt hij veel pittigere prestaties dan de wat fletse 1.6 die hij vervangt.