Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Mini Cooper S

In het kort

  • Techniek

    De nieuwe Cooper S gaat tegen de trend van downsizing in, want hij heeft een grotere motor dan zijn voorganger. Zijn tweeliter-turbo hoeft helemaal niet in de toeren gejaagd te worden, maar komt krachtig uit de hoek van bij lage toerentallen, terwijl hij vrolijke plofjes laat horen in de Sport-stand van de Mini Driving Modes. De optionele automaat schakelt tegelijk zacht en snel. Het verbruik hangt sterk af van de rijstijl - zoals altijd met een drukgevoede benzinemotor.

  • Wegligging

    De Mini is gegroeid, maar behield zijn levendigheid. Hij duikt nog altijd enthousiast van de ene bocht in de andere. Hij stuurt ook direct en nauwkeurig en garandeert op die manier heel wat plezier op kleine, bochtige wegjes. Bovendien rijdt hij voortaan ook efficiënt op een slecht wegdek, dankzij een toegeeflijker schokdemping. Het is alleen jammer dat het remsysteem tekortschiet qua uithoudingsvermogen, want onder zware belasting zitten de schijven al snel aan hun limiet.

  • Veiligheid

    Als goede stadsauto heeft de Mini oog voor voetgangers: hij is uitgerust met een actieve motorkap, die bij een botsing de val van zwakke weggebruikers breekt. Deze nieuwe generatie kan worden uitgerust met de jongste rijhulpsystemen, zoals een adaptieve snelheidsregelaar, een verkeersbordherkenning, automatisch grootlicht en een antibotssysteem met automatische remfunctie. Isofix-bevestigingspunten zijn standaard achterin, maar wie ze ook voorin wil, moet bijbetalen.

  • Comfort

    De Mini is niet meer de plank die zijn voorganger was. Op comfortvlak is hij er echt op vooruitgegaan. Het wegcontact is nog altijd wat stug, maar niet meer oncomfortabel. En voortaan is ook een gestuurde schokdemping verkrijgbaar. De Mini biedt nog altijd plaats aan vier inzittenden, maar nu kunnen ook twee volwassenen comfortabel achterin plaatsnemen. De voorste inzittenden hebben in deze Cooper S-versie recht op uitstekende sportstoelen.

  • Praktische kant

    De nieuwe Mini is 10 centimeter langer dan zijn voorganger, wat niet alleen de binnenruimte, maar ook het volume van de koffer ten goede komt. Die laatste kan worden uitgerust met een vernuftige dubbele vloer. Nog meer stellen we de vooruitgang op prijs die werd geboekt op het vlak van de afwerking: de meeste plastics zijn zacht en de materialen zijn goed geassembleerd. Je moet je Mini nog wel zelf aankleden, want de basisuitrusting is beperkt en alle verwennerij is optioneel.

  • Budget

    Zelfs met zijn grotere koetswerk is de Mini duur per vierkante meter. Dit blijft dan ook een auto die mikt op emotie en flink doet betalen voor zijn charme. De basisprijs kan fors worden opgedreven aan de hand van de talloze opties. De Mini is echter nog altijd hip en garandeert dan ook een goede herverkoopwaarde. De technische basis van BMW-origine verzekert hem van een degelijke betrouwbaarheid. Het garantieprogramma heeft daarentegen niets uitzonderlijks.

Mini Cooper S
Conclusie / Mini Cooper S

De kleine Mini is gegroeid. Hij moet nu eenmaal tegemoetkomen aan de verwachtingen van de klanten, die steeds meer comfort en veiligheid willen. Maar uiteindelijk zullen alleen naampuristen over die groeischeut vallen, evenals bestuurders die zich graag in piepkleine parkeerplaatsjes wurmen. Alle anderen zullen de functionele winst op prijs stellen, evenals het sterk verbeterde comfort. In ieder geval zijn we verheugd dat de Mini ondanks zijn groeispurt zijn proporties behouden heeft, evenals zijn speelse onderstel en zijn stijl, die al zovelen heeft verleid, in die mate zelfs dat veel klanten bij de bestelling niet op een euro meer of minder kijken. Nuchter gezien blijft de Mini echter vrij duur per vierkante meter, zeker aangezien hij kaal wordt geleverd...

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker