In het kort
-
Wegligging
Hoewel het ophangingscomfort veel beter is dan in de Mini Hatch en de Countryman groter en hoger is en een pak meer weegt dan die laatste, is de rijdynamiek niet dramatisch aangetast, al is de levendigheid onvermijdelijk minder. De nieuwe BMW-diesel is krachtig en soepel, maar heeft wel af te rekenen met een erg lang gespreide overbrenging. De elektromechanisch bekrachtigde stuurinrichting is nauwkeurig en aangenaam direct en communiceert helder.
-
Veiligheid
De remmen zijn opvallend krachtig en laten zich perfect doseren. En ook met het uithoudingsvermogen is niets mis. Het weggedrag is nog steeds aangenaam snedig, maar de achtertrein is minder levendig dan die van de Hatch. De passieve veiligheid is verzorgd, maar voor de actieve veiligheid is het jammer dat de voordien standaard aanwezige DTC (dynamische trekkrachtcontrole) samen met de runflatbanden naar de optielijst zijn verwezen.
-
Comfort
Omdat runflatbanden niet meer standaard zijn, is het ophangingscomfort verbeterd. Al zijn ook de langere veerwegen en de betere schokdemping daar niet vreemd aan. Rolen stroomlijngeluiden blijven het weinig gestroomlijnde Mini-koetswerk overal achtervolgen, maar het feit dat er nu voldoende ruimte is voor vijf inzittenden én hun bagage, is een aangename breuk met wat we van het merk gewoon zijn. De voorstoelen zitten goed, de achterbank is wat te vlak en te glad.
-
Praktische kant
Een verschuifbare achterbank met verstelbare rugleuning, een grote koffer, een gemakkelijke instap vooren achterin en veel binnenruimte en bergvakjes: Mini-habitués zullen niet weten wat hen overkomt, en op dit vlak vormt de Countryman een zeer aangename verrassing. Het zicht schuin naar achteren is niet optimaal, maar dat is niet abnormaal voor een auto met een vijfdeurskoetswerk. Pijnlijker is dat de standaarduitrusting tot het minimum is gereduceerd.
-
Budget
Het verbruik is altijd al een sterk punt geweest van Mini’s met een dieselmotor en de nieuwe BMW-viercilinder verandert daar niets aan. Ondanks het relatief hoge gewicht en de ongunstige stroomlijn (Cx van 0,35) gaat de Cooper D aangenaam spaarzaam met brandstof om. Of dat volstaat om de erg hoge vraagprijs te compenseren, die nog stevig de hoogte kan worden ingejaagd door de vele mogelijke opties en accessoires, moet de klant uiteraard zelf uitmaken.
Als je kunt leven met zijn plompere uiterlijk, is deze Countryman een aangename aanvulling op het Mini-gamma. Hij is wat minder dynamisch, maar geeft veel comfort in ruil en maakt het bovendien mogelijk om met vier tot vijf inzittenden in een Mini de hort op te gaan zonder dat de mensen achterin kleiner dan 1,50 meter hoeven te zijn. Bovendien kan de bagage voor een week gerust mee in de koffer. En ten slotte is het typische Mini-karakter bewaard gebleven, met een speels uiterlijk dat aan de hand van een extreem uitgebreide accessoirelijst naar wens kan worden aangepast. Alleen moet je het allemaal wel erg graag willen, want het prijskaartje is gezien het gebodene wel heel erg hoog...