In het kort
-
Wegligging
De nieuwe 3.7 is in feite een evolutie van de 3.5. Het vermogen en koppel gingen erop vooruit, maar enkel in absolute zin (het specifieke koppel daalde). De opmerkelijk soepele, dikke V6 is erg lineair en voelt zich meer op zijn gemak bij lage en gemiddelde toerentallen dan bij het naderen van de rode zone.Wat meer agressie en uitbundigheid hadden geen kwaad gekund... De erg goed gespreide versnellingsbak schakelt uitstekend: snel, precies en met een erg mechanisch gevoel. Het voortaan elektrisch bekrachtigde stuur heeft nog steeds een goede centrering en ijking, alleen de feedback ging er iets op achteruit.
-
Veiligheid
De remschijven werden voor- en achteraan groter, maar de klauwen zijn niet langer van Brembo. Geen probleem, want de efficiëntie en het uithoudingsvermogen zijn nog steeds van de partij. De Z lijkt in een rechte lijn op rails te staan, maar vraagt tegelijk niet liever dan om van richting te mogen veranderen. Zijn erg evenwichtige en efficiënte weggedrag ligt aan de basis van het rijplezier dat hij biedt. Het zelfsperrende differentieel is standaard, maar jammer genoeg kan het ESP niet helemaal worden uitgeschakeld. De 370Z krijgt xenonlampen, zes airbags en een pop-up-motorkap. Parkeersensoren of een afstandsradar zijn echter niet verkrijgbaar.
-
Comfort
Voor een sportieve tweezitter is de 370Z opmerkelijk comfortabel. Zijn stoelen zijn erg geslaagd (al is die van de passagier breder en minder omhullend), net zoals de demping van stroomlijngeluiden. De banden produceren daarentegen te veel rolgeluiden. Ondanks een stuurkolom die enkel in de hoogte verstelbaar is, konden wij een degelijke rijhouding vinden. De automatische airco is standaard, maar heeft maar één temperatuurzone. Zijn koelingsvermogen maakt dat hij werkelijk ijskoude lucht kan blazen.
-
Praktische kant
De nieuwe Z werd kleiner, maar breder. Hij is ook lichter (maar niet genoeg) en stijver dan zijn voorganger, onder andere dankzij een veerpootbrug vooraan. Die achteraan is ook nog steeds van de partij, maar schoof naar voren, zodat de koffer vrij toegankelijk is en de inhoud voortaan onder een bagagescherm kan worden verborgen. Het instrumentenbord is compleet en goed leesbaar, er zijn meer bergvakken dan voordien, de afwerking ging erop vooruit en de standaarduitrusting is nog steeds even volledig. Het enige minpunt is het zicht schuin naar achteren, dat echt matig is.
-
Budget
Gezien het vermogen en het relatief hoge gewicht is het verbruik redelijk (de 370Z lust wel enkel Super 98). De tank van 72 liter levert hem dus een comfortabel rijbereik op. Deze Nissan kost 22.000 euro minder dan een Porsche Cayman S, die bovendien veel poverder is uitgerust, zodat deze 370Z een koopje blijft voor wie weinig belang hecht aan merkimago. De garantie van drie jaar en de betrouwbaarheidsreputatie van het merk zijn ook grote troeven. Net zoals bij de 350Z zou de relatieve zeldzaamheid ook zijn herverkoopwaarde op niveau moeten houden.
De Nissan 370Z is puurder, krachtiger, lichter en levendiger dan zijn voorganger en is zo de meest uitgerijpte en radicale Z ooit. Sommigen zullen het misschien jammer vinden dat de motorevolutie indruist tegen de huidige downsizing-trend, temeer omdat de 3,7-liter wat agressiviteit mist bij hoge toerentallen. Maar op het eind van de rekening heeft deze auto nog meer rijplezier te bieden dan zijn voorganger en is hij niet zoveel duurder geworden. Het leven in Z kan toch mooi zijn...