In het kort
-
Rijdynamiek
De DIG-T 117 is zeker geen bliksemschicht, maar hij is wel mooi soepel, stil en trillingvrij . Hij legt niet veel massa op de neus van de auto en draagt zo bij tot het dynamische rijgedrag. De goed gekalibreerde DCT-versnellingsbak vergroot het rijplezier. Jammer dat de bak soms last heeft van te lange responstijden, met name bij het inschakelen van de achteruit. De stuurinrichting is licht, maar niet verstoken van karakter, en biedt een vrij natuurlijke feedback.
-
Veiligheid
Uitrusting als de slimme noodremhulp, de actieve spoorassistent of de automatische koplampen met grootlichtassistent is altijd standaard. De topversie beschikt bovendien over de slimme cruisecontrol, de slaperigheidscontrole, de actieve dodehoekcontrole, de waarschuwing voor dwarsverkeer en het systeem voor semiautonoom rijden ProPilot (in combinatie met de DCT-versnellingsbak). De nieuwe Juke kreeg vijf sterren toegekend door EuroNCAP.
-
Comfort
De Juke wordt nog altijd gekenmerkt door een vrij harde schokdemping, maar de nieuwkomer voegt toch een aangenaam vleugje souplesse toe. Houd er wel rekening mee dat de 19-duimvelgen het plaatje aantasten. De binnenruimte ging erop vooruit, niet alleen voorin (in de breedte), maar ook achterin (meer beenruimte). Idem voor de rijhouding, dankzij een stuurkolom die nu ook in de diepte verstelbaar is. Jammer van de windgeluiden bij hoge snelheden.
-
Praktische kant
Zowel voor- als achterin zijn er genoeg opbergmogelijkheden. Nissan heeft ervoor gekozen om niet alles via het aanraakscherm te laten bedienen en heeft nog een paar ‘fysieke sneltoetsen’ gehandhaafd. Dankzij de dubbele kofferbodem ligt de vloer gelijk met de laaddrempel. De moduleerbaarheid is daarentegen erg basic, en de vloer is niet eens vlak met de achterbankleuningen neergeklapt. De standaarduitrusting is genereus vanaf de instapversies.
-
Connectiviteit
De Juke kan worden uitgerust met een infotainmentsysteem met een wifihotspot (vanaf 2020) en de mogelijkheid om bepaalde functies op afstand te controleren of te bedienen. De navigatie wordt verzekerd door TomTom Maps Live Traffic en is compatibel met Google Assistant, zodat je een reisbestemming knt invoeren vanaf je smartphone. Het Bose-audiosysteem met in de hoofdsteunen ingebouwde speakers werkt goed, zonder meer.
-
Budget
De Juke wordt aangeboden voor prijzen die hem in het midden van zijn segment positioneren, maar hij straalt wel meer persoonlijkheid uit dan de meeste rivalen. De personaliseringsmogelijkheden zijn niet zo uitgebreid, maar de opties en packs worden wel aangeboden voor redelijke prijzen. Het verbruik is dat van een downsizingmotor: zuinig wanneer hij weinig wordt belast, maar in andere omstandigheden is het verschil veel minder uitgesproken.
Door gebruik te maken van een moderner platform is de Juke erin geslaagd om zijn belangrijkste minpunten weg te werken: hij is ruimer en comfortabeler, terwijl hij ook beschikt over een zeer degelijke standaarduitrusting en nieuwe rijhulpmiddelen. Het andere goede nieuws is dat hij niets heeft ingeboet aan karakter, in die zin dat zijn look nog altijd even gedurfd is en zijn rijgedrag nog altijd even leuk. Zijn motor – voorlopig slechts één – zou moeten beantwoorden aan de verwachtingen van de meeste klanten. De 1.0 DIG-T is soepel, stil en werkt perfect samen met de DCT-bak. Anderzijds is hij niet bijzonder krachtig – maar wat maakt dat tegenwoordig eigenlijk nog uit? – en ook minder zuinig dan we hadden gehoopt. Misschien om de nakende komst van een hybrideversie beter te rechtvaardigen?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!