In het kort
-
Techniek
De 2.0 CDTI is niet het sterkste punt van de Cascada. Deze relatief oude diesel trilt veel en is lawaaierig, eigenschappen die in een cabrio veel meer storen dan in een berline. De versnellingsbak met lange schakelwegen is om zuinigheidsredenen erg lang gespreid en fnuikt op die manier de levenslust van de motor, die sowieso al meer dan 1,8 ton (leeg) in beweging moet zetten. Het verbruik is daardoor ook weinig uitzonderlijk, niet alleen op papier, maar ook in de realiteit.
-
Wegligging
De inspanningen van Opel ten spijt wordt de koetswerkstijfheid van deze cabrio duidelijk gehypothekeerd. Gelukkig hebben de chassisafstellers daar met de ijking van veren en schokdempers mooi omheen gewerkt, zodat de Cascada toch goed rijdt. De voortrein met losgekoppelde fusee doet wat hij belooft: de trekkracht is prima en koppelreacties in de stuurkolom zijn er niet. Met onze enorme twintigduimers was de grip uiteraard torenhoog. Het rempedaal heeft een lange dode slag.
-
Veiligheid
Qua veiligheidsuitrusting staat de Cascada op het niveau van de concurrentie, met standaard een ESP, frontale en zijdelingse airbags voorin en Isofix-bevestigingspunten voor kinderstoeltjes. Een knieplofkussen of gordijnairbags zoals in de Volvo C70 biedt Opel echter niet aan en actieve hoofdsteunen zijn pas standaard vanaf het uitrustingsniveau Cosmo, net zoals de arm die je veiligheidsgordel komt aanreiken. De Cascada heeft maar weinig extra veiligheidsopties.
-
Comfort
Geheel getrouw aan zijn rustige roeping heeft de Cascada een comfortabele ophanging, zelfs met de karikaturaal grote twintigduimvelgen onder onze testauto. Ook de optionele AGR-stoelen zitten uitstekend en bieden veel steun. De geluiddemping laat daarentegen wat te wensen over, met redelijk veel stroomlijngeruis rond de kap, ondanks de optionele akoestisch en thermisch geïsoleerde kap. Achterin zit je relatief goed, al houdt de hoofdruimte niet over.
-
Praktische kant
Instappen voorin gaat eenvoudig, al maken de lange deuren het in krappe parkeerplaatsen wel wat lastig. Achterin is dat uiteraard een beetje moeilijker, al schuiven de voorstoelen erg ver naar voren. Voor een cabrio zijn er vrij veel bergvakjes en in de Cosmo krijg je al twee 12-voltaansluitingen. De standaarduitrusting is mooi volledig. De koffer is ruim en goed toegankelijk met de kap dicht, maar open wordt de laadruimte wel erg laag. De achterbank is standaard elektrisch neerklapbaar.
-
Budget
De onderhoudsintervallen zijn ruim gespreid. Opel biedt geen buitengewone garantievoorwaarden: het Europees vereiste minimum van twee jaar algemeen en twaalf jaar tegen corrosie. De Duitsers bieden de Cascada aan voor een bijzonder aantrekkelijke prijs en vragen daarvoor geen toegevingen qua uitrusting. Ook de opties dragen een bijzonder aanvaardbaar prijskaartje en de inruilwaarde van Opels is doorgaans vrij goed. Dit is geen auto waarmee je bedrogen uitkomt.
De Cascada is een prettige vierzitscabriolet, met een degelijk afgesteld chassis, goede stoelen, vrij veel binnenruimte, een uitgebreide standaarduitrusting en betaalbare opties. Om de door Opel zo sterk geambieerde premiumstatus te halen is er echter nog wat werk aan de winkel, vooral dan qua interieurafwerking en geluiddemping van de kap. Maar gezien het zeer aanvaardbare prijskaartje zijn dat geen grote bezwaren, want de grootste troef van de Cascada is ongetwijfeld dat hij je veel waar biedt voor je geld.