In het kort
-
Rijdynamiek
De bekroonde 1.2 PureTech van PSA is een uitstekende motor, die triilingvrij werkt en aangenaam klinkt. De manuele zesbak is ook van Franse origine, en wordt gekenmerkt door een zachte bediening. Als teken des tijds rijdt de Corsa zelfs als GS Line in de eerste plaats geruststellend. Het stuur zal bij de meeste bestuurders in de smaak vallen met zijn lichtheid, maar voor anderen is de afstelling voor verbetering vatbaar, toch zeker met de wielen van 17 duim.
-
Veiligheid
Standaard kan de Corsa rekenen op heel wat rijhulpsystemen (verkeersbordherkenning, spoorassistent, slaperigheidscontrole, automatische noodremfunctie, vertrekhulp op hellingen). Jammer dat een dodehoekcontrole enkel beschikbaar is via het Parking Plus Pack, dat 700 euro kost. Het zicht rondom is door de dikke C-stijlen niet uitzonderlijk goed, maar de ledkoplampen die altijd standaard zijn op de 1.2 Turbo, zijn opmerkelijk efficiënt.
-
Comfort
Het sportonderstel van de GS Line doet geen afbreuk aan het comfort en weet trillingen prima te dempen. Dat is samen met de geluiddemping een van de troeven van de Corsa. Voeg daar nog uitgekiende (sport)stoelen aan toe en je begrijpt dat je in deze veelzijdige stadsauto geen schrik hoeft te hebben voor lange ritten. De airco laat zich standaard manueel bedienen. De optionele automatische klimaatregeling leek ons een tikkeltje luidruchtig.
-
Praktische kant
Instappen is voorin geen enkel probleem. De achterste deuren zijn daarentegen klein. De opbergmogelijkheden zijn praktisch en voldoende talrijk, al zijn sommige optioneel, net als bepaalde nochtans essentiële dingen, zoals leeslampjes of bekerhouders. De standaarduitrusting is relatief compleet, al is de concurrentie soms beter bewapend. De koffer heeft een goed volume voor dit segment, maar kampt wel met een hoogteverschil tussen drempel en laadvloer.
-
Connectiviteit
Onze testauto was voorzien van het Navi Pro-systeem met aanraakscherm van 10 duim dat perfect geïntegreerd is. De navigatiekaarten zijn duidelijk en over het algemeen is het systeem erg intuïtief. Wanneer je echter ervaring hebt met een ‘intelligente’ persoonlijke assistent, is het moeilijk om terug te keren naar een klassieke stembediening. De premiumradio biedt een goede geluidskwaliteit, maar de ontvangst van de digitale tuner is niet altijd feilloos.
-
Budget
Qua prijs positioneert de Corsa zich in het midden van zijn segment. De garantie is echter beperkt tot het wettelijke minimum van twee jaar. Dat doen andere merken (veel) beter. Natuurlijk kun je die termijn voor een meerprijs verlengen of zelfs een onderhouds- en bijstandscontract aangaan. Gezien het relatief lage gewicht en een motor die supermodern is (maar in ons geval wel nog niet genoeg was ingereden), hadden we van het verbruik toch nog iets meer verwacht.
We gaan niet rond de pot draaien: alles wat je niet kunt zien op deze Corsa, is van PSA-origine, en dat merk je van bij de eerste meters. Maar een nadeel is dat zeker niet als je weet hoe nauwkeurig de Franse ophangingen zijn afgesteld, of hoe de 1.2 PureTech-motor unaniem bejubeld wordt. Voor de rest verleidt Opels nieuwe instapmodel ook met een dynamischere look en een interessante standaarduitrusting (al zijn er nog altijd enkele lacunes), in ieder geval meer dan met de kwaliteit van de gebruikte materialen en de moduleerbaarheid van zijn koffer. Perfect is deze veelzijdige stadsauto dus niet, maar toch is hij goed ontworpen – in die mate zelfs dat hij wel eens zijn Peugeot-neef, de ook al nieuwe 208, in de schaduw zou kunnen zetten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!