Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Opel Corsa Ecoflex & 1.6 T GSi

In het kort

  • Techniek

    De 1.3 CDTI krijgt in de Ecoflex een partikelfilter en een langere versnellingsbakspreiding. Ondanks de aanpassingen aan de inspuiting schittert hij nog altijd qua elasticiteit en gewilligheid. De Corsa GSi neemt de drukgevoede 1.6 van de turbulente OPC over, al werd het vermogen hier teruggeschroefd tot 150 pk. Ook de zesversnellingsbak bleef ongewijzigd. De stuurinrichting is klassiek en elektrisch bekrachtigd in de Ecoflex en maakt gebruik van een variabele tandheugel in de GSi. Helaas is ze in beide gevallen niet onberispelijk.

  • Veiligheid

    Ongeacht het remsysteem (schijven en trommels voor de Ecoflex, vier schijven voor de GSi) kunnen onze beide Corsa’s probleemloos tot stilstand komen. De trekkracht, die in de Ecoflex ondanks de banden met lage rolweerstand onberispelijk is, vertoont wel wat problemen in de GSi en geeft het antispinsysteem heel wat werk. De GSi beschikt standaard over adaptieve bochtverlichting. De Corsa beschermt zijn inzittenden met zes airbags, behalve de Essentia-uitvoering, die er maar twee heeft.

  • Comfort

    De 20 millimeter lagere ophanging van de Ecoflex boet wat in aan comfort. Die van de GSi is dan weer relatief inschikkelijk voor een sportieve versie. De standaardstoelen ondersteunen het lichaam opmerkelijk goed, die van de GSi met hun nog meer uitgesproken flanken nog meer. In beide gevallen kan de rijhouding in ruime mate aangepast worden, zowel qua stoel als qua stuur, waardoor de meeste bestuurders een comfortabele rijhouding moeten kunnen vinden.

  • Praktische kant

    Aangezien onze beide testversies enkel verkrijgbaar zijn als driedeurs, is de instap voorin onberispelijk. Die naar achteren is een andere zaak... Het koffervolume van de Corsa is met 285 liter niets uitzonderlijks. De moduleerbaarheid is echter de moeite, met vanaf de Enjoy een verwijderbare dubbele vloer waarmee je de koffer in twee niveaus kunt indelen en de laadvloer op gelijke hoogte kunt brengen met de kofferdrempel. De standaarduitrusting is klassiek in de Ecoflex, die van de GSi is wat guller.

  • Budget

    De Corsa Ecoflex bevestigt zijn statuut van economisch voordelige “groene” auto door gemiddeld slechts 5,5 l/100 km te verbruiken. Dat is 0,4 l/100 km minder dan een “gewone” versie met dezelfde motor. Met de GSi mag je rekenen op het dubbele: gemiddeld 10,3 l/100 km is nauwelijks 0,1 l/100 km minder dan de nochtans 42 pk sterkere OPC... Zijn rijbereik bedraagt dan ook amper meer dan 400 kilometer. De materialen zijn niet altijd perfect geassembleerd, maar wel van degelijke makelij en ze bieden een goede kwaliteitsindruk.

Opel Corsa Ecoflex & 1.6 T GSi
Conclusie / Opel Corsa Ecoflex & 1.6 T GSi

Na de VW Polo BlueMotion en de Seat Ibiza Ecomotive is er nu de weliswaar iets minder ambitieuze Opel Corsa Ecoflex. Ondanks de sterke daling van zijn CO²-uitstoot (tot 109 g/km) kan hij namelijk enkel aanspraak maken op de « kleine » overheidspremie van drie procent, terwijl de twee andere recht hebben op een korting van vijftien procent. Dat wil echter niet zeggen dat deze veelzijdige stadsauto geen bestaansreden heeft, want de Ecoflex is niet alleen de schoonste dieselCorsa, maar ook de zuinigste en de minst dure (rekening gehouden met de verschillende overheidspremies). En de toegevingen die hij vraagt op het vlak van prestaties of ophangingscomfort, lijken ons niet onoverkomelijk. Aan het andere uiterst van het gamma komt de Corsa 1.6 T GSi op alle vlakken rationeler en democratischer voor de dag dan de radicalere OPC. Tenminste bijna... want ondanks het lagere vermogen van de 1.6-turbo blijft zijn verbruik bijna ongewijzigd, en dus absoluut gezien nog altijd te hoog. Hoewel hij verre van onberispelijk is inzake weggedrag en dynamische efficiëntie, verleidt de 1.6 T GSi vooral door zijn comfort en door zijn schitterende en vrijgevige motor. Aangezien hij bijna 5.000 euro minder kost dan een OPC, heeft ook hij in ieder geval een plaats in het gamma.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars