In het kort
-
Rijdynamiek
De 2.0-biturbodiesel geeft niet echt blijk van zijn 210 pk, maar zit in de praktijk gelukkig nooit verlegen om vermogen, en is tegelijkertijd bijzonder koppelrijk bij middelhoge toerentallen. De automatische versnellingsbak van Aisin AW-makelij kan goed volgen en is aangenaam zacht bij een rustige rijstijl. De vierwielaandrijving biedt een goede trekkracht en zijn vectoriële koppeleffect draagt bij tot een levendig bochtengedrag. Ook het remsysteem is overtuigend.
-
Veiligheid
De Insignia wist de EuroNCAP-crashtests met glans te doorstaan en er is geen reden waarom dat anders zou zijn voor de break. Die maakt namelijk gebruik van dezelfde structuur (inclusief een actieve motorkap om voetgangers te beschermen) en dezelfde uitrusting (met onder meer een automatische noodremfunctie standaard). Vrij zeldzaam bij mainstreamconstructeurs zijn de laterale airbags achterin, die hier worden aangeboden voor 300 euro.
-
Comfort
Deze topversie beschikt over een gestuurde ophanging, die over het algemeen comfortabel aanvoelt. De dieselmotor laat nooit te veel van zich horen en ook de demping van stroomlijngeluiden is meer dan behoorlijk. De rijhouding is goed, evenals de kwaliteit van de stoelen en de (bijzonder riante) zitruimte achterin. Het is alleen jammer dat de middelste zitplaats – zoals zo vaak – smal en behoorlijk hard is.
-
Praktische kant
Deze grote break is erg praktisch ingesteld. Zijn koffer is ruim en gemakkelijk te laden, dankzij zijn regelmatige vormen en zijn in drie delen neerklapbare achterbank. Hoewel de elektrisch bedienbare achterklep optioneel is, beschikt deze topversie over een rijkelijke standaarduitrusting. De opbergvakken zijn niet zeer talrijk, maar volstaan. Op afwerkingsvlak kan deze break pronken met kwaliteitsmaterialen en een goed geassembleerd interieur.
-
Connectiviteit
Deze Opel is goed gewapend wat de connectiviteit betreft, met een multimediasysteem en een bluetoothverbinding standaard. De navigatie is daarentegen optioneel (800 euro plus 250 euro voor het kleine scherm in het instrumentenpaneel). Het multimediasysteem is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto. Bovendien biedt het OnStar-systeem conciërgediensten. Een smartphonelader met inductie is eveneens beschikbaar (voor 160 euro).
-
Budget
Het basisgarantieprogramma is beperkt tot het wettelijke minimum (van twee jaar zonder kilometerbeperking), maar uitbreidingen zijn mogelijk. De Country Tourer is in deze high-end versie absoluut gezien vrij duur, maar weet zich toch goed te positioneren ten opzichte van de concurrentie. De prijzen van de opties zijn correct, maar in de praktijk blijkt deze 2.0 CDTI 210-versie wel behoorlijk dorstig. Ook de officiële CO2-uitstoot is hoog.
Deze Insignia Country Tourer twijfelt niet alleen tussen gebaande en ongebaande paden, maar positioneert zich ook op de grens tussen het ‘populaire’ en het ‘premium’ segment. Omdat hij minder duur maar daarom niet minder verfijnd is dan zijn concurrenten, vormt hij een interessant aanbod in het segment van de verhoogde breaks. Maar met zijn relatief beperkte bodemvrijheid moet hij het meer hebben van avontuurlijke stijl dan van een avontuurlijke inborst. Daarnaast durft zijn verbruik op te lopen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!