In het kort
-
Techniek
De 1.4 T is geen ultramoderne motor en loopt ook niet over van de levenslust, maar hij kwijt zich behoorlijk van zijn taak en maakt dat de Mokka gemakkelijk zijn plaats kan opeisen in ons drukke verkeer. Hij heeft ook de verdienste dat zijn verbruik redelijk ongevoelig is voor de omstandigheden, en gezien de stroomlijn en de vierwielaandrijving is hij vrij spaarzaam. De versnellingsbak schakelt wat rubberachtig, met lange schakelwegen, maar de spreiding is oordeelkundig gekozen.
-
Wegligging
De Mokka rijdt perfect stabiel in een rechte lijn en vertoont doorgaans een braaf, onderstuurd weggedrag. Enkel bij erg snel genomen lange bochten kan hij wat 'zoekerig' reageren op lastwissels, zonder daarom ooit gevaarlijk te worden. De vierwielaandrijving garandeert doorgaans een probleemloze trekkracht, al verslikt ze zich af en toe. Het stuur blinkt niet uit door zijn feedback, maar is wel precies. De remmen zijn voldoende krachtig, alleen voelt het pedaal erg sponzig aan.
-
Veiligheid
De Mokka krijgt standaard heel wat elektronische rijhulpmiddelen mee, zoals een ESP, een wegrijhulp voor op hellingen, een afdaalhulp en koproldetectie. Ook de passieve veiligheid lijkt in orde, al heeft EuroNCAP zich daarover nog niet uitgelaten. Het optionele Opel Eye, dat slechts 600 euro kost, verenigt heel wat veiligheidsfuncties, zoals een afstandswaarschuwing, spoorassistentie en verkeersbordherkenning. Een groot gebrek is het zicht rondom.
-
Comfort
Door de dikke antirolstangen en stugge veren rijdt de Mokka niet boterzacht, maar daaruit mag u niet afleiden dat hij ondraaglijk hard zou zijn. De optionele AGR-voorstoelen zitten uitstekend, de achterbank steunt iets minder goed. Wel is er voldoende ruimte voor vier inzittenden én bagage. De geluiddemping is degelijk, zeker gezien het feit dat onze auto op licht lawaaierige winterbanden stond, maar bij hogere snelheden steken stroomlijngeluiden de kop op.
-
Praktische kant
Door de zitting op heuphoogte gaat het instappen vrij eenvoudig, maar bij het uitstappen moet je oppassen dat je niet met je broekspijpen over de vuile deurdorpels schuurt. Het interieur zit vol praktische bergvakjes en in het hoogste uitrustingsniveau Cosmo krijg je er zelfs een 230-voltaansluiting bij. De moduleerbaarheid blijft beperkt tot een in ongelijke delen neerklapbare achterbank, maar de koffer is behoorlijk ruim gezien de buitenafmetingen van de auto.
-
Budget
De Mokka is geen koopje, zeker niet deze 1.4 T, maar dat komt onder meer omdat hij standaard vierwielaangedreven is. Met een dieselmotor kost hij trouwens nog meer... De uitrusting is relatief volledig en de optieprijzen zijn zeer redelijk. De benzinemotor is gemiddeld zuinig en onderscheidt zich door zijn relatieve ongevoeligheid voor de rijstijl. Het segment van de (sub)compacte SUV's is in volle ontwikkeling en de inruilwaarde zal de komende jaren dus niet al te snel zakken.
Wie voor een (sub)compacte SUV kiest, valt vooral voor zijn uiterlijk en verwacht (hopelijk) geen terreinvaardigheden, want die heeft de Mokka nauwelijks. Hij ziet er echter wel uit zoals je van een auto in zijn segment verwacht, en biedt behoorlijk wat ruimte voor zijn formaat. De uitrusting is aangenaam volledig en opties zijn redelijk geprijsd, maar de Mokka is niet bepaald een goedkope auto: hij kost meer dan een middenklasser met vergelijkbare motor (al geldt dat net zozeer voor zijn rivalen). Andere echte bezwaren zijn er niet, tenzij je een auto voor gepassioneerd stuurplezier zoekt, want dat biedt deze kleine Opel slechts in beperkte mate.