In het kort
-
Rijdynamiek
De 2.0 BlueHDi 150 van PSA-origine zorgt voor bevredigende prestaties. Maar hoewel hij in het algemene gebruik best een volle indruk geeft, is het wel even wachten of terugschakelen geblazen als u snel wilt hernemen. De versnellingspook valt goed in de hand, maar de vergrendelingen van de bak zijn rubberachtig. De stuurinrichting is onvoldoende direct, wat afbreuk doet aan het rijplezier. Bovendien is de Zafira Life behoorlijk zijwindgevoelig. Wat we kunnen begrijpen, gezien zijn postuur.
-
Veiligheid
De Zafira Life is nog niet getest door Euro NCAP, maar al zijn neven kregen al vijf sterren in 2015. Optioneel kan het basisaanbod aan airbags nog uitgebreid worden met gordijnairbags voor de tweede en derde zitrij. Achterin hebben alle aparte zitplaatsen Isofix-bevestigingspunten. Indien nodig is er dus plaats voor zes kinderzitjes. Ook de meeste elektronische veiligheidssystemen zijn van de partij, maar in de meeste gevallen moet u er wel voor bijbetalen.
-
Comfort
Het wegcontact van deze Zafira Life is comfortabel, vooral als hij geladen is. De zitruimte is royaal voor alle passagiers. De rijhouding is recht en hoog en biedt zo een goed zicht naar voren. In de Zafira Life kijk je duidelijk neer op het verkeer. De motor is discreet, maar op de snelweg kunnen op de duur vermoeiende aerodynamische geluiden de kop opsteken. De verschillende ventilatieopeningen zorgen voor een aangenaam interieurklimaat, zelfs helemaal achterin.
-
Praktische kant
Instappen in de Zafira Life is veeleer klimmen dan je laten zakken. De toegang naar de achterste zitplaatsen wordt evenwel vergemakkelijkt door grote zijdelingse schuifdeuren. Die kunnen eventueel elektrisch bediend worden, eventueel met een simpele voetbeweging als u bijvoorbeeld na het shoppen geen hand vrij hebt. Het koffervolume is royaal, zelfs in combinatie met drie actieve zitrijen. In ‘cargoconfiguratie’ wordt de laadruimte ronduit gigantisch.
-
Connectiviteit
De standaard audio-installatie is nogal basic. Het optionele Multimedia-systeem is dan weer uitgerust met een aanraakscherm waarop u uw smartphone kunt spiegelen (450 euro). Als u geen genoegen neemt met de weergave van de navigatieapp van uw mobiele telefoon, kunt u ook een geïntegreerd navigatiesysteem bestellen (650 of 1.100 euro). De geluidsweergave is maar matig in deze grote metalen kubus. Voor de automatische noodoproepfunctie moet u 150 euro bijbetalen.
-
Budget
Oké, qua interieurruimte krijgt u in principe veel waar voor uw geld. Maar voor de motorvariant met 2.0 Turbo D BlueInjection moet u wel minstens een kleine 40.000 euro neertellen, terwijl een goed uitgeruste versie u al snel op zo’n 50.000 euro komt te staan. Da’s een stevig budget! Het garantieprogramma dat u hiervoor krijgt, is overigens behoorlijk karig, maar optioneel wel verlengbaar. Aangenaam verrassend zijn de onderhoudsintervals: om de 50.000 km of 2 jaar voor de tweeliterversie.
Laat u niet vangen aan zijn naam: de Zafira is niet langer de veelzijdige metgezel van het klassieke gezinnetje. Hij is uitgegroeid tot een bondgenoot van uit de kluiten gewassen clans of klanten die op zoek zijn naar een ‘gemengd’ voertuig dat perfect kan worden ingezet voor werk of vrije tijd, maar evengoed dienst kan doen in het gezinsleven. Op praktisch vlak komt iedereen aan zijn trekken. Zeker in kroostrijke gezinnen. Want voor gezinnen met ‘slechts’ twee of drie kinderen is de ‘nieuwe’ Zafira misschien toch wel een beetje van het goede te veel.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!