In het kort
-
Techniek
De 308 GTi neemt het aandrijfgeheel over van wijlen de RCZ R: een 1.6-turbo op benzine met 250 of 270 pk en 330 Nm, gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak en een Torsen-sperdifferentieel. Daarmee kun je als een kanonskogel wegschieten uit een bocht en heel het toerentalbereik gebruiken zonder dat de 1.6 de minste tekenen van verslapping vertoont. Het enige minpuntje is dat de schakelwegen van de versnellingspook te lang zijn, al laat de bak zich wel nauwkeurig bedienen.
-
Wegligging
Hoewel hij uitstekend presteert, verleidt de 308 GTi vooral met zijn bochtsnelheden. Zijn uitzonderlijke grip dankt hij aan zijn aangepaste ophanging, maar ook aan zijn uitstekende Michelin Pilot Super Sport-banden van 19 duim. De voortrein is snedig en geeft lichte koppelreacties door aan het stuur; de achtertrein verkiest daarentegen efficiëntie boven speelsheid. De forse remmen roepen geen enkele kritiek op, noch qua kracht, noch wat doseerbaarheid of uithoudingsvermogen betreft.
-
Veiligheid
De GTi heeft evenveel airbags als iedere andere 308 (frontaal, lateraal voorin en gordijnkussens), maar heeft geen recht op het Pack Driver Assistance, dat een actieve snelheidsregelaar, een afstandsradar en een automatische noodremfunctie voor in stadsverkeer omvat. Jammer, want de efficiëntie van dat laatste is ondertussen wel bewezen. De sturing van de stabiliteitscontrole werd aangepast aan het sportieve karakter van de auto, maar de bewaarengel blijft wel zijn werk doen.
-
Comfort
Ondanks zijn vrij stugge wegcontact weet de 308 GTi toch een goed compromis tussen comfort en efficiëntie te behouden. De kuipstoelen waarmee deze 270 pk-versie standaard is uitgerust, steunen perfect. De interieurafwerking is goed, zowel qua materiaalkeuze als qua assemblage. Ook de geluiddemping is uitstekend. Rol- en stroomlijngeluiden worden netjes gefilterd, terwijl de stem van de 1.6, die in de Sport-modus verandert in een sportief gebrom, net voldoende hoorbaar blijft.
-
Praktische kant
De 308 GTi is een echte sportieveling, maar blijft in de dagelijkse praktijk een aangename middenklasser, dankzij zijn vijfdeurskoetswerk. Het plaatsaanbod is behoorlijk, zonder meer. De achterbankrug neerklappen vergroot het laadvolume van 420 naar 1.228 liter, maar de laadvloer is dan niet vlak. Naast de achterruitverwarming en de voorruitontdooiing laat alles zich bedienen via de aanraakinterface, die gebruiksvriendelijk is, maar wat traag reageert.
-
Budget
Wie een 308 GTi wilt, kan best voor de variant met 270 pk gaan. Die krijgt naast meer vermogen standaard het Torsen-sperdifferentieel, de Peugeot Sport-kuipstoelen, grotere remmen en sportievere banden van 19 duim. Voor 2.850 euro extra in vergelijking met de basisversie van 250 pk is dat een koopje en de prijs blijft competitief. Alleen de Renault Mégane R.S. Trophy is veel minder duur (30.500 euro), maar dat model is fin de carrière en bovendien enkel als driedeurs beschikbaar.
Zonder zijn tweekleurige koetswerk komt de 308 GTi erg beschaafd voor de dag in vergelijking met sommige exuberantere rivalen. Niettemin is hij gevaarlijker dan hij eruitziet, getuige zijn prestatiecijfers. Maar daar blijft het niet bij: je kunt je enorm amuseren aan zijn (te?) kleine stuurtje. Zijn motor kan werkelijk alles: soepel hernemen of stevig doorduwen, het maakt de 1.6 niet uit. Het Torsen-differentieel zorgt ervoor dat de trekkracht gevrijwaard blijft, terwijl het tegelijk een vleugje krankzinnigheid meebrengt. Het chassis maakt onthutsende bochtsnelheden mogelijk en de remmen staan garant voor heel wat bijtkracht zonder ooit te versagen. Alleen de versnellingsbakbediening met lange schakelwegen hadden we graag veranderd gezien. En het aanraakscherm had wat beter mogen reageren. Voor de rest is het allemaal maar een kwestie van smaken en kleuren…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!