In het kort
-
Techniek
De drukgevoede versie van PSA's nieuwe driecilinder was het wachten waard. Voor een 1,2-liter toont deze krachtbron zich bijzonder monter en pittig, zodat je zelfs in deze toch wel flink uit de kluiten gewassen break geen gemis aan kracht krijgt. De bak laat zich makkelijk bedienen, de schakelwegen zijn wat lang. Door de vrij lange spreiding kun je uitstekende verbruikscijfers laten optekenen, maar het motortje zet wel aan tot een sportieve rijstijl, wat het verbruik kan opdrijven.
-
Wegligging
We blijven een tegenstander van het kleine stuurwiel, maar voor de rest stuurt deze Peugeot wel goed. De remmen zijn tegen hun taak opgewassen en goed doseerbaar. Het weggedrag is uitstekend: nog stabieler in rechte lijn dan de berline, maar haast even amusant op een bochtiger parcours, waarbij de langere achteroverhang zelfs voor iets meer speelsheid zorgt. Wij reden wel met zeventienduimers; met de standaardbanden wordt de auto waarschijnlijk minder levendig.
-
Veiligheid
We blijven een tegenstander van het kleine stuurwiel, maar voor de rest stuurt deze Peugeot wel goed. De remmen zijn tegen hun taak opgewassen en goed doseerbaar. Het weggedrag is uitstekend: nog stabieler in rechte lijn dan de berline, maar haast even amusant op een bochtiger parcours, waarbij de langere achteroverhang zelfs voor iets meer speelsheid zorgt. Wij reden wel met zeventienduimers; met de standaardbanden wordt de auto waarschijnlijk minder levendig.
-
Comfort
Ook de breakversie van de 308 is zijn merkreputatie getrouw. Met de grotere wielen is de ophanging misschien wat stugger op korte wegoneffenheden, maar dat wordt grotendeels gecompenseerd door de uitstekend zittende stoelen voorin. De achterbank is wat recht, maar biedt toch nog een vrij goede zit. Het plaatsaanbod achterin is door de langere wielbasis ook beter dan in de berline, terwijl de automatische airco goed werkte en ook de verluchting zeer behoorlijk werk leverde.
-
Praktische kant
Instappen gaat makkelijk, zowel voor- als achterin. De ergonomie van het dashboard is gericht op soberheid, maar de logica van het aanraakscherm (voor haast alle functies) kan beter. Het laadvolume van deze break (toch een van de hoofdargumenten om een dergelijk voertuig aan te schaffen) is bijzonder goed voor de klasse: minimaal 610 liter, en met neergeklapte achterbank staat zelfs 1.660 liter ter beschikking, terwijl allerlei handige details de koffer nóg bruikbaarder maken.
-
Budget
Onze testwagen kostte net geen 30.000 euro: geen peulenschil, maar de Feline-versie is dan ook bijzonder goed uitgerust. Een voordeel is ook dat de opties bij Peugeot niet erg veel kosten, maar weer zou het optiebeleid wat liberaler mogen zijn en minder gebonden aan uitrustingsversies. Qua inruilwaarde maakt deze break kans op een hoge score, zelfs met de benzinemotor. De garantievoorwaarden zijn superklassiek, al zijn er wel uitbreidingsmogelijkheden in het aanbod.
De breakversie van de Auto van het Jaar 2014 is een meer dan welkome aanvulling van het 308-gamma en gaat ongetwijfeld een even interessante toekomst tegemoet als zijn voorganger, die ook in het fleetsegment populair was. De 33 centimeter die de SW langer is dan de berline, werd efficiënt benut om de binnenruimte te vergroten, zowel voor de passagiers achterin als voor hun bagage. Voor het overige biedt de break minstens zoveel rijplezier en comfort en konden we in deze test ook kennismaken met een van de sterren van Peugeots jongste motorenvernieuwing annex downsizing: de 1.2 e-THP toont zich gretig, monter en alert, maar ook soepel genoeg en is voldoende zuinig om een interessante CO2-uitstoot te waarborgen, zeker op fiscaal vlak. Een aanrader voor mensen die op zoek zijn naar een fraaie vormgeving, veel ruimte en toch ook het nodige rijplezier en comfort.