In het kort
-
Rijdynamiek
Ondanks zijn vrij hoge gewicht blijft de 911 Cabriolet onaantastbaar op de openbare weg en er is al veel nodig om zijn evenwicht te verstoren – de ongelijke gewichtsverdeling vormt steeds minder een handicap. De drieliter-biturbo is krachtig en klinkt goed, terwijl de bedieningsorganen nog altijd even nauwkeurig zijn en consistent aanvoelen. De stalen remmen volstaan ruimschoots voor gebruik op de openbare weg. De PDK-versnellingsbak reageert alerter dan ooit.
-
Veiligheid
Voor het eerst is de 911 uitgerust met gordijnairbags, terwijl heel wat nieuwe veiligheidsuitrusting als optie te krijgen is, waaronder een nachtzichtcamera, een spoorassistent of een adaptieve snelheidsregelaar. De matrixledkoplampen (3.170 euro) bieden een eersteklasverlichting. Officieel passen ze zich aan andere voertuigen in de buurt aan, maar in de praktijk blijken ze sommige weggebruikers toch te hinderen. In de stad heeft de noodremfunctie zeker nut.
-
Comfort
De gestuurde schokdemping verteert oneffenheden in het wegdek efficiënt en de stoelen met veertien verstelmogelijkheden (2.468 euro) zijn vrij van kritiek. De kap gaat bliksemsnel open en toe en het windscherm beschermt efficiënt tegen turbulenties. Met de kap dicht is het geluidsniveau perfect aanvaardbaar en het Bose-hifisysteem (1.549 euro) biedt een opmerkelijke weergave. De 911 Cabriolet kan je in de watten leggen, of toch voorin.
-
Praktische kant
Het kapmechanisme neemt het laadvolume onder de achterruit weg, maar de achterste plaatsen hebben nog altijd een rugleuning die kan worden neergeklapt. Het neusliftsysteem is onmisbaar in de bebouwde kom, net als de dodehoekcontrole wanneer de kap toe is. Hoewel je via het centrale scherm moet passeren om tal van functies te bedienen, zijn er nog altijd drie programmeerbare sneltoetsen. De stembediening is efficiënt om het navigatiesysteem te configureren.
-
Connectiviteit
Zowel qua graphics als qua ergonomie maakt het infotainmentsysteem indruk. De navigatiekaart kan ook rechts van de toerenteller worden getoond en houdt je op de hoogte van verkeersproblemen. Een Apple-smartphone koppelen stelt geen enkel probleem, maar het systeem is niet compatibel met Android Auto. Om het leven van de eigenaar te vergemakkelijken wordt wel een rist onlinediensten aangeboden, waaronder een conciërgedienst.
-
Budget
De Cabriolet is 14.500 euro duurder dan de Coupé en kost minstens 122.186 euro als Carrera. Dat is veel, maar het blijkt niet buitensporig in vergelijking met de directe concurrentie. De torenhoge prijs van sommige opties valt moeilijker te rechtvaardigen – je zit al snel aan een bedrag van 30.000 euro aan extra’s... De garantie is beperkt tot het wettelijke minimum en het verbruik schommelt rond 15 l/100 km bij een sportieve rijstijl en rond 9 l/100 km bij constante snelheid.
De ‘992’ Cabriolet is even plezierig om mee langs de kust te flaneren als voor een Ardennenritje op het scherp van de snee. Deze open versie geeft deze achtste generatie van de 911, die soms wordt omschreven als ‘wat klinisch’ of ‘gierig met sensaties’, een flinke zintuiglijke dimensie. Tenzij je gek bent van uitstapjes op het circuit, waar het verschil qua pure prestaties zich onvermijdelijk doet voelen, is de Cabriolet dus de meest begerenswaardige ‘992’ van het moment, doordat de rijervaring in zijn geheel meer voldoening schenkt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!