In het kort
-
Techniek
De 3.0 van de Carrera S maakt gebruik van turbo’s met vaste geometrie. Niettemin is hij alert, reageert hij levendig op het gaspedaal en geeft hij immer blijk van souplesse dankzij zijn koppel van 500 Nm, dat beschikbaar is vanaf 1.700 o/m. Wat de overbrenging betreft, is de zeer aangename gerobotiseerde PDK (een optie van 3.908,30 euro) warm aanbevolen, vooral nu hij wordt geleverd met metalen schakellepels achter het stuur en een selectiehendel die in de juiste richting werkt.
-
Wegligging
Alle 911’s hebben nu standaard recht op de adaptieve ophanging, terwijl de Carrera S optioneel ook uitgerust kan worden met vierwielsturing. De remmen werden aangepast aan de straffere prestaties, terwijl je optioneel nog altijd kunt kiezen voor ceramische schijven. Het verfijnde en 10 millimeter lagere onderstel is niet alleen efficiënter, maar op de limiet ook gemakkelijker te controleren, vooral omdat de trekkracht nooit te wensen overlaat dankzij het actieve differentieel (PTV Plus).
-
Veiligheid
De 911 kan voortaan over talloze rijhulpsystemen beschikken. Te beginnen bij het PSM (of ESP), dat ongewenste zijstapjes indijkt, maar ook uitschakelbaar is voor uitstapjes op het circuit. Andere nieuwkomers in de catalogus zijn onder meer een snelheidsregelaar met automatische afstandsregeling, een dodehoekcontrole of een verkeersbordherkenning (459,80 euro). Voor een beter zicht rondom is de achterruitwisser zeker ook geen overbodige luxe.
-
Comfort
Dankzij zijn nieuwe schokdempers met uitgaande dempingsfunctie weet de adaptieve ophanging de filteringskwaliteit en het rijcomfort van de 911 nog wat op te voeren. De Sport-uitlaat met gestuurde kleppen zorgt voor de perfecte geluidssfeer in het interieur. Zoals altijd bij Porsche zijn de sobere stoelen bekleed met hoogwaardige materialen en met zorg geassembleerd. Wat de rijhouding betreft, blijft de 911 een referentie in zijn categorie.
-
Praktische kant
Als de kleine bagageruimte in de neus niet zou volstaan, kun je nog altijd de rugleuning van de noodzitjes achterin – die toch enkel geschikt zijn voor kleine kinderen – neerklappen en het achtercompartiment tot tegen het dak vol laden. Voor het overige blijft de 911 nog altijd heel gierig met opbergruimtes. De standaarduitrusting werd uitgebreid met het Porsche Communication Management, dat uitpakt met de jongste functies qua stemherkenning, aanraaktechnologie en connectiviteit.
-
Budget
Met een basisprijs van 114.224 euro wordt de 911 Carrera S steeds minder betaalbaar. Temeer omdat een uitstapje in de 20 pagina’s dikke optielijst haast een must lijkt. En al die opties zijn zelden nuttig, maar worden wel aangeboden voor exorbitante prijzen. De garantie is niet uitgebreider dan bij een massaconstructeur en het onderhoud is bij Porsche al even duur als al de rest. Laten we ons dan maar troosten met de gedachte dat de restwaarde van een 911 relatief hoog is.
De 3.0-biturbo van de 911 Carrera S blijkt een revelatie: enerzijds is hij met zijn koppelrijke en soepele karakter volgzamer dan zijn voorganger, anderzijds heeft hij power genoeg om de atmosferische 3.8 zaliger over de hele lijn te overklassen. Zijn potentieel is makkelijker te benutten, hij laat je in de dagelijkse praktijk intenser genieten en biedt in absolute zin meer rijplezier, en vindt zijn perfecte metgezel in het onderstel van deze coupé, dat zowel inzake comfort als qua prestaties nog gefinetuned werd. Het verbruik is misschien minder gunstig dan verwacht, maar desondanks is deze update van de 911 een schot in de roos.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!