In het kort
-
Rijdynamiek
De drieliter-biturbo ontwikkelt in de ‘992’ Carrera S 450 pk en 530 Nm. Hij is nog altijd uitzonderlijk soepel, reageert ogenblikkelijk en heeft een lange adem… maar geeft zijn kracht nu zo lineair vrij dat je haast je blik op de toerenteller moet houden om te weten wanneer je de rode zone nadert. De nieuwe PDK-bak met acht verhoudingen is nog even zacht en tegelijk erg doortastend. Doodzonde daarentegen dat de pook met manuele schakelmodus is verdwenen.
-
Veiligheid
Elke 992 is uitgerust met een systeem dat obstakels en voetgangers detecteert en dat de remmen kan bedienen om een aanrijding te voorkomen of de impact ervan te beperken. Ook gordijnairbags maken hun opwachting. Als optie voorziet Porsche nog in een nachtzichtsysteem met warmtecamera, een spoorassistent en een dodehoekcontrole. Ten slotte beschikt de stabiliteitscontrole over een Sport-modus en kan ze zelfs uitgeschakeld worden.
-
Comfort
De adaptieve ophanging is altijd standaard. Ze maakt gebruik van nieuwe schokdempers met een breder bereik die tegelijk meer comfort bieden op slecht wegdek en het koetswerk beter ondersteunen wanneer dat nodig is. De 911 neemt ook nieuwe stoelen in gebruik die een betere steun bieden, evenals noodzitjes achterin die (iets) ruimer zitten. De ergonomie is over het algemeen toereikend, behalve wat de nieuwe digitale instrumenten betreft…
-
Praktische kant
Het horizontaal uitgewerkte dashboard doet denken aan dat van de 911 uit de jaren 70. Het is alleen jammer dat Porsche de afwerking niet beter verzorgde… In vergelijking met zijn voorganger zien we meer plastics, waardoor de 911 toch wat van zijn uitstraling verliest. Bagage kun je kwijt in de koffer in de neus… of achter de voorstoelen wanneer je de noodzitjes hebt neergeklapt. De standaarduitrusting werd opgetrokken… net als de prijs.
-
Connectiviteit
Het grote aanraakscherm (10,9 duim) centraal op het dashboard ziet er mooi uit. Jammer dat Porsche beslist heeft dat scherm ook te gebruiken om nochtans praktische fysieke knoppen te vervangen, zoals die voor de uitlaat of de spoiler. Op de functies van het systeem of de kwaliteit van de navigatie valt niets aan te merken. De Apple Carplay-interface werkte bij ons daarentegen niet altijd feilloos. Lag dat aan onze smartphone of betrof het een algemene bug…?
-
Budget
De prijsstijging in vergelijking met de vorige 911 Carrera S bedraagt ongeveer 9.000 euro. Zo kost een ‘992’ Carrera S 123.396 euro, PDK-bak inbegrepen… maar zonder verdere opties. Maar wellicht zal geen enkele 911 de fabriek verlaten zonder op zijn minst een specifieke lakkleur, optionele velgen of sierelementen in het interieur. De uiteindelijke rekening zal dus nog wel wat hoger zijn. Trek ook maar beter het nodige brandstofbudget uit.
Is de nieuwe Porsche Carrera S los van esthetische beschouwingen een betere auto dan de ‘991’ die hij vervangt? Voor 90 procent ja. Hij ging er namelijk op vooruit qua dynamische efficiëntie en prestaties – wat dat laatste betreft, maakt hij zelfs een hele sprong – terwijl hij tegelijkertijd absoluut gezien comfortabeler werd en makkelijker om mee te leven. Maar zeggen dat hij ons voor 100 procent heeft overtuigd, zou gelogen zijn. Daarvoor had zijn motor wat meer temperament mogen vertonen, had hij het pookje van zijn PDK-bak niet mogen verliezen en had zijn nieuwe interieur onberispelijk moeten zijn qua afwerking…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!