In het kort
-
Rijdynamiek
De drieliter-turbo een instapversie noemen is hem eigenlijk tekortdoen: hij klinkt goed en zet mooie prestaties neer. Maar deze Cayenne verbaast vooral met zijn bochtengedrag, zeker als hij voorzien is van de optionele meesturende achterwielen: deze SUV rijdt erg levendig en efficiënt gezien zijn formaat. Het stuur is uiterst nauwkeurig. De remmen zijn niet van de grootste, maar blijken voldoende krachtig, terwijl het rempedaal goed doseerbaar is.
-
Veiligheid
Je voelt je veilig in deze grote SUV, waarvan de automatische noodremhulp ook voetgangers detecteert. Wanneer een aanrijding onvermijdelijk is, tilt de Cayenne automatisch zijn motorkap op om de val van de zwakke weggebruiker te breken. De auto beschikt ook over een hele rist airbags, inclusief kussens voor de knieën van de bestuurder en de voorste passagier. Op de achterste plaatsen zijn er Isofix-bevestigingspunten, maar voorin niet.
-
Comfort
We raden u de optionele pneumatische ophanging met variabele hoogte aan, die weliswaar van deze Cayenne geen vliegend tapijt maakt, maar een uitstekend compromis comfort-weggedrag verzekert. De rijhouding is uitstekend en deze Coupé biedt nog altijd heel wat binnenruimte achterin. Standaard is hij voorzien van twee afzonderlijke achterstoelen met een bergvak ertussen, maar als gratis optie is een driezitsbank verkrijgbaar.
-
Praktische kant
De Cayenne Coupé doet zijn stijl niet betalen op praktisch vlak. De instap achterin verloopt natuurlijk wat minder vlot en het koffervolume is veel kleiner dan dat van de Cayenne tout court, maar deze grote SUV blijft makkelijk om mee te leven. Hij is ook bijzonder goed uitgerust, meer nog dan de gewone Cayenne. Alleen hadden we wat meer opbergmogelijkheden voorin op prijs gesteld. De afwerkingskwaliteit van het geheel is daarentegen goed.
-
Connectiviteit
Het navigatiesysteem is standaard en de kaartweergave (Google Earth) vertoont een goede resolutie. Over het algemeen is de connectiviteit bijzonder doorgedreven en alles wat noodzakelijk is, is standaard van de partij: bluetooth en Apple CarPlay, een wifihotspot, DAB-radio, USB-poorten en 12-voltaansluitingen. Eveneens in de prijs inbegrepen zijn allerlei geconnecteerde diensten waartoe je gedurende twee jaar gratis toegang hebt.
-
Budget
De Cayenne Coupé is duur, zowel absoluut gezien als ten opzichte van de concurrentie. Desondanks beperkt zijn garantie zich tot het wettelijke minimum en zijn de opties talrijk en bijzonder prijzig. Verder hoeft het geen betoog dat een dergelijke kolos met een dikke benzinemotor een stevige dorst heeft, met een bijbehorende CO2-normuitstoot – die is zelfs hoger dan bij de concurrentie. Deze Porsche wordt ook erg zwaar belast in alle gewesten van ons land.
De Coupé voegt aan de stijl van de Cayenne wel een vleugje sportiviteit toe, maar dat is het dan ook. Technisch zijn er geen fundamentele veranderingen, en het weggedrag is dus niet drastisch anders. Anderzijds sluit de vorm van deze nieuwe versie beter aan bij de filosofie van het model: van alle conventionele premium-SUV’s is de Cayenne onbetwistbaar de meest nauwkeurig rijdende bij een dynamische rijstijl, en als dusdanig verdiende hij wel een sportiever kleedje. En het goede nieuws is dat deze Coupé geen praktische aspecten opoffert aan zijn stijl. Dat zou de liefhebbers van het genre als muziek in de oren moeten klinken. Natuurlijk moeten die zoals altijd bij Porsche wel een bijzonder diepe portemonnee hebben…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!