In het kort
-
Rijdynamiek
Het hybride aandrijfgeheel ontwikkelt 680 pk en garandeert prestaties die gewoon uniek zijn in de categorie. Maar hoewel de PDK-achtbak bijdraagt tot dat hoge prestatieniveau, veroorzaakt hij bij lage snelheden soms schokken. En hij is ook traag van begrip bij het vertrekken. De (koolstof-ceramische) remmen zijn echter feilloos, net als het stuur, dat voorbeeldig zacht, nauwkeurig en aangenaam is. De rijdynamiek is opmerkelijk voor zo’n grote en zware auto.
-
Veiligheid
De veiligheidsuitrusting omvat alles wat je in dit segment mag verwachten. Maar ondanks de fikse prijs van de Panamera Sport Turismo Turbo S E-Hybrid zijn nog altijd heel wat dingen optioneel, zoals een dodehoekcontrole, laterale airbags achterin en – nog straffer – parkeersensoren in combinatie met een 360-gradencameraweergave. Wel telt deze Sport Turismo vijf zitplaatsen, waarvan er twee beschikbaar zijn met Isofix-bevestigingspunten.
-
Comfort
Luchtveren, adaptieve schokdempers en actieve antirolstangen: het chassis kan rekenen op tal van snufjes, al is de vierwielsturing nog wel optioneel. Het comfort is dat van een limousine, zelfs met 21-duimvelgen. De geluiddemping is al even verzorgd. Er zijn nog wel wat koetswerkbewegingen, maar enkel in de rijmodus Normal, die de nadruk legt op de kwaliteit van de filtering. De stoelen zitten comfortabel, maar de optionele sportstoelen bieden meer zijdelingse steun.
-
Praktische kant
De Panamera Sport Turismo is in de eerste plaats een stijloefening, want zijn koffer is maar 20 litertjes groter dan die van de gewone Panamera, wat te verwaarlozen is als je de iets makkelijker toegang buiten beschouwing laat. Voor de rest is deze Sport Turismo dus gelijkwaardig aan de berline, met heel wat plaats achterin, al moet je wel het hoofd buigen bij het instappen. Het gaat tenslotte om een Porsche, dus zit je laag bij de grond. De moduleerbaarheid is klassiek.
-
Connectiviteit
De connectiviteit is compleet, zonder dat je ervoor hoeft bij te betalen. De interface is geconnecteerd en biedt toegang tot een reeks apps (weersinformatie, onlinezoekfuncties, enzovoort). Ook Apple CarPlay en Android Auto zijn van de partij. Een smartphone koppelen is kinderspel en de kwaliteit van de verbinding is uitstekend, ook bij de hogere snelheden waartoe deze Turbo S E-Hybrid in staat is. De instrumenten zijn configureerbaar.
-
Budget
Deze Turbo S E-Hybrid van 680 pk kost 77.000 euro meer dan de klassieke S E-Hybrid. En dat is veel, te veel wellicht. Temeer omdat je dan nog moet bijbetalen voor aan te bevelen uitrusting als de sportuitlaat of de vierwielsturing. Merk ook op dat de herverkoopwaarde van deze plug-inversie onzeker is. Je moet bovendien rekening houden met de veroudering van de batterij. Qua verbruik zit je zeker op kortere trajecten goed... mits je de moeite doet om systematisch op te laden.
Deze Panamera Turbo S E-Hybrid is een echt uitstalraam van technologie. Dit is het enige model op de markt dat erin slaagt om de spreidstand tussen een prestatiegerichte en een ecologische hybridisering uit te voeren. Petje af dus, ook al is het ‘groene’ aspect – laten we eerlijk zijn – een beetje symbolisch gezien het beperkte elektrische rijbereik. Wat echter telt voor Porsche – en zijn klanten – is veeleer het prestatieniveau van deze limousine, dat met een gecombineerd vermogen van 680 pk dat van supercars evenaart. Opdracht geslaagd dus, in een wereld vol schijnbare tegenstellingen en goed geoliede marketingmachines – die zullen de pil van een prijs die al even exorbitant is, wel verzachten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!