In het kort
-
Rijdynamiek
Porsche heeft met de Taycan de eerste elektrische auto gemaakt de titel sportwagen waardig. Sensationele prestaties, een goed stuurgevoel en bijzonder krachtige remmen kenmerken de Turbo S. Bovendien slaagt de Taycan erin het nefaste meergewicht van zijn batterijen te maskeren, wat er een getalenteerde bochtenpikker van maakt. Maar hij doet dat wel met minder emotie dan de klassieke GT’s van het huis.
-
Veiligheid
De batterij is structureel geïntegreerd, voor een optimale bescherming bij een crash, en een werende staalplaat sluit ze onderaan af. Speciale sensoren koppelen de hoogspanningsonderdelen af bij een botsing. Van EuroNCAP kreeg de Taycan de maximumscore van vijf sterren. Laterale airbags staan evenwel op de optielijst, net als Isofix-punten voorin. De actieve rijhulpsystemen doen hun werk uitstekend, maar zijn wel grotendeels optioneel.
-
Comfort
De sportstoelen vinden een gouden combinatie tussen steun en welbehagen en verzorgen zo het reisgemak ook over langere trajecten. In eenzelfde spagaat zit de luchtvering met drie kamers. Slim genoeg bevinden er zich geen batterijen ter hoogte van de voeten van de achterste passagiers, die dus een normale rijhouding kunnen aannemen. Riant is de plek er niet voor volwassenen, maar het volstaat. Door de stilte van het aandrijfgeheel vallen rolgeluiden des te meer op.
-
Praktische kant
Ondanks een koffer voor- én achteraan is de beschikbare bagageruimte beperkt. Als vierdeurs is de Taycan ook minder handig dan de vijfdeurs-Panamera, al heeft Porsche wel een mouw gepast aan de functionaliteit: de achterbank kan in twee delen neergeklapt worden, wat het toch mogelijk maakt om langere objecten te vervoeren. Een vijfzitsversie wordt later beschikbaar in België. Het aantal opbergvakken kan beter.
-
Connectiviteit
Vier schermen, dat betekent overlap en een ergonomie die beter kan. De instelbare weergaves van het instrumentenpaneel ogen evenwel mooi, maar de zin van het Passenger Display ontgaat ons. De geluidskwaliteit van het Bose Surround is goed, maar geen hoogvlieger. Via een app kun je het laadproces van de auto volgen op je smartphone, maar binnen in de auto vind je enkel USB-C-aansluitingen. Android Auto wordt niet ondersteund, Apple CarPlay wel.
-
Budget
Als top-Taycan is de Turbo S een dure vogel. De allersnelste willen zijn, vraagt een aardige investering, terwijl er nog geen duidelijkheid is over hoe de tweedehandsmarkt zal reageren op een elektrische Porsche. Het optiebeleid van Zuffenhausen volgt zo zijn eigen wegen, zoals een lader als verplichte optie. De sportieve roeping vertaalt zich ook in een hoog stroomverbruik. De onderhoudsintervallen zijn alvast gunstiger in vergelijking met klassieke modellen.
De grote uitdaging was om van de Taycan een volbloed Porsche te maken. Zuffenhausen is voortreffelijk in dat opzet geslaagd. Meer zelfs, Porsche heeft de eerste echte elektrische sportwagen gebouwd, die dankzij het juiste stuur- en remgevoel, benijdenswaardige bochtenkwaliteiten en aardverschuivende acceleraties écht iets toevoegt aan het verhaal dat door Tesla werd gedomineerd. Daar staat evenwel een verbruik en een aanschaffactuur tegenover die aan de stevige kant liggen. Ook is deze vorm van sporten anders dan bij de legendarische GT’s van het merk – en ja, dat is even wennen – terwijl het snelladen in de praktijk nog te wensen overlaat omdat het Ionity-netwerk aan kinderziektes lijdt. Maar je ziel, je zintuigen en je synapsen onder hoogspanning zetten? Dat doet de Taycan Turbo S zoals de snellere Porsches dat horen te doen. Helemaal.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!