In het kort
-
Rijdynamiek
Ondanks het vrij aanzienlijke gewicht van de Evoque Convertible trekt de TD4 180 zich behoorlijk uit de slag. Beter dan de remmen in elk geval, want die lopen al snel warm bij intensief gebruik. De negentrapsautomaat doet zijn werk erg zacht, al schakelt de sturing soms wat te enthousiast terug. De stuurinrichting is vrij van trillingen en parasietbewegingen en blijkt nauwkeurig en verrassend snedig voor een cabrio.
-
Veiligheid
Om het dak te verwijderen zagen de ingenieurs zich genoodzaakt om het koetswerk te verstevigen en automatische rolbeugels te integreren om de inzittenden achterin te beschermen bij een koprol. De frontale en laterale airbags en de knieairbag voor de bestuurder voorkomen letsels bij de voorste inzittenden. De spoorassistent en het automatische remhulpsysteem zijn standaard; een actieve spoorassistent en dodehoeksensoren zijn optioneel.
-
Comfort
Het ophangingscomfort op slechte wegdekken is gegarandeerd, maar sommigen zullen het wegcontact misschien te hard vinden voor een SUV... De geluiddemping dwingt respect af. In het interieur vinden we de comfortabele en goed steunende stoelen van Land Rover. Achterin is het resultaat minder geslaagd, doordat de leuningen wat rechter staan om plaats te maken voor de kap. De automatische airco met twee zones is standaard.
-
Praktische kant
Het grootste gebrek van de Evoque Convertible is zonder twijfel zijn koffer, die kampt met een sterk gereduceerd volume (251 liter) en een erg moeilijke toegang. Wie hem als enige gezinswagen wil gebruiken, kan zijn boodschappen dus maar beter aan huis laten leveren of in kleine hoeveelheden halen. Zoals bij de meeste cabrio’s is ook de achterbank niet zo eenvoudig toegankelijk. Voor het overige staan de standaarduitrusting en de afwerking op niveau.
-
Connectiviteit
Het infotainmentsysteem InControl Touch is opgebouwd rond een groot aanraakscherm in breedbeeldformaat (21:9). Net als het scherm van een tablet reageert het op veeg- en knijpbewegingen met je vingers. Het navigatiesysteem – dat 1.556 euro kost op de SE Dynamic-versie – laat zich eenvoudig programmeren dankzij de efficiënte spraakherkenning en werkt intelligent. Idem voor de eenvoudig te beheren Bluetooth-interface.
-
Budget
Met een prijskaartje van 52.700 euro voor de versie TD4 150 SE Dynamic is de Evoque Convertible allesbehalve goedkoop. En dan zwijgen we nog over de basisprijs van 62.000 euro – en de 11.000 euro aan opties – voor de TD4 180 HSE Dynamic zoals je hem op deze pagina’s ziet... Maar schaarse goederen zijn nu eenmaal duur, en de ‘kleine’ Range met soepele kap is vandaag een unicum op de markt. Wat het verbruik betreft, moet je rekenen op een gemiddelde van 8 l/100 km.
Een nieuw segment is geboren. Het succes van de Range Rover Evoque Convertible zal allicht bepalend zijn of de ‘cabrio-SUV’ een blijver wordt of niet. Maar iets zegt ons dat het lot de Brit gunstig gezind zal zijn... In ieder geval, of je nu bezwijkt voor de stijl van de Evoque Convertible of net huivert bij het idee om met een open SUV rond te rijden, je kunt Land Rover niet verwijten het model te hebben verknoeid. De dakloze Evoque is goed uitgekiend, degelijk gebouwd, mooi afgewerkt en erg gebruiksvriendelijk – op de koffer na dan, maar dat was te verwachten... Bovendien rijdt hij aangenaam ongeacht de ondergrond. Ook de TD4 180 verdient een bijzondere vermelding voor het veelzijdige karakter dat hij het model verleent, terwijl hij toch erg discreet blijft.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!