In het kort
-
Rijdynamiek
Het P200-label verwijst naar de 2.0 Ingenium-turbomotor, die zijn sporen al heeft verdiend binnen de Jaguar Land Rover-groep, en hier 200 pk en 340 Nm levert. Deze veelzijdige motor zit de Evoque als gegoten dankzij zijn soepele karakter en relatieve discretie. Hij wordt standaard gekoppeld aan de ZF-negentrapsautomaat. Een aangenaam geheel, ondanks af ten toe een aarzeling bij de hernemingen. Of ligt dat aan het microhybridesysteem?
-
Veiligheid
Elke Evoque beschikt standaard over zes airbags – frontale, laterale en gordijnairbags – en een zevende airbag die onder de motorkap schuilt om voetgangers te beschermen bij een aanrijding. De automatische spoorassistent is eveneens standaard, net als de slaperigheidsdetectie voor de bestuurder. Snelwegrijders kunnen opteren voor de snelheidsregelaar met automatische afstandsbewaring (2.817 euro, Driver Assist Pack).
-
Comfort
Met de elektronisch gestuurde schokdempers van het Adaptive Dynamics-chassis (1.164 euro) rijdt de Evoque aangenamer dan voorheen. Het wegcontact is erg zacht en het interieur voelt aan als dat van een echte Range. De lederen stoelen van ons testmodel zaten aangenaam zacht en garandeerden ondanks hun gebrek aan zijdelingse steun wel een goede rijhouding. Ook de fraaie aankleding en degelijke afwerking van onze R-Dynamic S verdient een speciale vermelding.
-
Praktische kant
Net zoals de andere Range Rovers heeft de Evoque deuren die de volledige onderkant van het koetswerk bedekken. Zo maak je nooit je broek vuil bij het in- of uitstappen, zelfs niet wanneer het koetswerk bedekt is met modder of stof. Achterin krijgen de passagiers iets meer beenruimte dan vroeger, terwijl de koffer erg ruim en praktisch blijft. De standaarduitrusting is navenant... op voorwaarde dat je van bij het begin voor de duurdere versies opteert.
-
Connectiviteit
De Range Rover Evoque erft het digitale arsenaal dat door zijn grote broers werd ingewijd: het Touch Pro Duo-systeem met twee boven elkaar geplaatste aanraakschermen in de console (407 euro, standaard vanaf het SE-niveau) en een volledig digitaal dashboard (712 euro, standaard vanaf de SE). Het geheel laat zich vlot bedienen en maakt mooie grafische spielereien mogelijk. De bluetoothinterface en de twee USB-aansluitingen zijn altijd van de partij.
-
Budget
Met een instapprijs van 45.600 euro is de Range Rover Evoque P200 beslist geen weggever. Wie bovendien coherent wil blijven met de aard van de auto en hem een beetje meer raffinement wil geven, moet voor een hogere uitvoering opteren, en dan loopt de prijs nog meer op. De grootste tekortkoming van het model schuilt echter in zijn verbruik. Met een gemiddelde van ongeveer 11 l/100 km toont deze Evoque zich wel heel dorstig... Te dorstig zelfs voor de huidige tijdgeest.
Hoewel het er aan de buitenkant amper aan te zien is, heeft Land Rover de Evoque op heel wat punten verbeterd. De ‘baby-Range’ werd comfortabeler, matuurder en aangenamer zowel om mee te rijden als om in te vertoeven. Hij heeft een meer verfijnd interieur en is weer helemaal up-to-date op technologisch vlak. Zo heeft hij voortaan meer van een echte Range Rover dan van een goed verpakte Land Rover. De P200-versie op benzine wist ons sterk te overtuigen met zijn rijplezier, maar liet bij elk pompbezoek een wrange nasmaak na. Wij kijken dan ook uit naar de dieselversie die binnenkort de eer van de Evoque zal verdedigen tijdens een vergelijkende test.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!