In het kort
-
Wegligging
De 2.0 dCi 160 komt bijzonder gespierd en gul voor de dag, terwijl de 1.4 TCE en de 1.5 dCi gezien hun vermogen ondanks alles zeer gewillig blijken. De motoren worden bijgestaan door goed gespreide versnellingsbakken, maar de koppeling van de tweeliter grijpt erg brutaal aan, terwijl de bak weinig aangenaam schakelt. De stuurinrichting boekte vooruitgang en werd nauwkeuriger.
-
Veiligheid
Het remsysteem van de Grand Scénics is krachtig en goed doseerbaar en heeft een goed uithoudingsvermogen. Het weggedrag ging er eveneens op vooruit, dankzij een grotere nauwkeurigheid en vooral een stuur dat eindelijk verlost is van die onaangename variaties in de bekrachtiging. De verlichting leek ons echter maar matig zonder de optionele xenonlampen. De passieve veiligheid is zoals altijd bij Renault verzorgd.
-
Comfort
De ophanging is duidelijk afgestemd op rijcomfort. Op dat vlak overklast de Grand Scénic zijn concurrenten ruimschoots. En dat geldt ook voor de bijzonder verzorgde geluiddemping. De Grand Scénic is ruim, al merk je daar op de derde zitrij minder van.
-
Praktische kant
De Grand Scénic biedt comfortabel plaats aan vijf volwassenen en hun bagage. Als zevenzitter is de ruimte natuurlijk beperkter, zowel voor de passagiers helemaal achterin als qua koffervolume.We stellen echter wel de intelligente inrichting van het interieur op prijs, net als de opbergmogelijkheden, de standaarduitrusting en de verbeterde afwerking.
-
Budget
De TCE komt zuinig uit de hoek als je zijn potentieel niet ten volle aanspreekt. Uiteraard geldt dat ook voor de twee dCi’s, en dan vooral voor de 1.5. Qua prijs onderscheidt de Scénic zich niet, maar wel door zijn verleidelijke verhouding prijs-uitrusting. Op de tweedehandsmarkt geniet de Scénic een goede reputatie.
De Grand Scénic verliest zijn kostbaar verworven kwaliteiten niet uit het oog, maar komt na zijn generatiewissel wel voor de dag met een meer verleidelijke look, nieuwe praktische aspecten, een completere uitrusting, een verzorgd comfort (qua filtering en geluiddemping) en betere dynamische kwaliteiten. Op die manier bekeken ziet het plaatje er rooskleurig uit, maar het vertoont wel een lacune, namelijk een moduleerbaarheid die te weinig evolueerde en waarbij je nog altijd de stoelen van de tweede rij moet verwijderen om over de volledigelaadcapaciteittekun- nen beschikken. Op dat vlak doen de Citroën Grand C4 Picasso – alweer hij – en de nieuwe Toyota Verso beter. Niettemin blijft de Grand Scénic natuurlijk een vaste waarde in het landschap van de compacte eenvolumers, vooral met de 1.5 dCi, waarvan de behoorlijke prestaties en het lage verbruik perfect beantwoorden aan de gezinsroeping van het model.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!