In het kort
-
Rijdynamiek
Ondanks de bescheiden cilinderinhoud van deze TCe staat de 1.3 meer dan zijn mannetje en heb je de indruk met een goede 1.5-turbo te rijden. De prestaties mogen gezien worden en het rijplezier wordt bevorderd door een nauwkeurig onderstel en een goed afgestelde ophanging. Kortom, in deze Grand Scénic waan je je aan het stuur van een goede berline. Ook de EDC-transmissie verdient een bijzondere vermelding voor zijn feilloze afstelling.
-
Veiligheid
De veiligheid is verzorgd, te beginnen met een remsysteem dat niets te wensen overlaat. Ook de de optiepakketten erg betaalbaar, zodat je voor een meer dan aanvaardbare prijs de Grand Scénic kunt uitrusten met een actieve snelheidsregelaar, dodehoeksensoren en een intelligent parkeersysteem. Handig voor jonge ouders is dan weer dat de voorste passagiersstoel is uitgerust met Isofix-bevestigingspunten.
-
Comfort
De grote wielen gaan niet ten koste van het rijcomfort, want de banden behouden semihoge flanken (55). En aangezien de schokdemping onberispelijk is, biedt de Grand Scénic volgens ons een betere balans dan een Espace met adaptieve dempers. De stoelen zijn comfortabel, behalve die in de koffer. Die zijn dan ook enkel voor kinderen bedoeld. Goede punten voor de geluiddemping: de 1.3 TCe laat niet te veel van zich horen en rol- en stroomlijngeluiden worden goed beheerst.
-
Praktische kant
De Scénic moet het nu stellen zonder aparte stoelen op de tweede rij, maar met een weliswaar nog steeds verschuifbare bank in twee delen. Minder praktisch, maar wellicht ook minder duur en zwaar. Anderzijds zijn er talloze vlot toegankelijke en ruime opbergvakken, verspreid over het hele interieur. De twee noodzitjes in de koffer laten zich perfect neerklappen en wanneer het bagagescherm niet wordt gebruikt, kun je het opbergen in een specifiek vak.
-
Connectiviteit
Het geconnecteerde R-Link 2 is standaard op deze versie. Het concept met een verticale tablet is uitstekend en de respons van het systeem werd nog verbeterd. Renault mag echter ook de menu’s eens vereenvoudigen, want de verschillende functies zijn nog steeds versnipperd. Slechte punten ook voor de telefoonontvangst. Het systeem beheert sms-jes en biedt enkele apps, waaronder Coyote. Iets opzoeken via Google behoort dan weer niet tot de mogelijkheden.
-
Budget
Deze Grand Scénic TCe 160 is behoorlijk duur. Toegegeven, hij is erg goed uitgerust en werpt zich op als de referentie in zijn klasse, maar echt aantrekkelijk kun je de prijzen niet noemen. Op het comfort, de familiale aspecten en zelfs het rijplezier valt echter niets aan te merken. Het brandstofverbruik is al bij al correct, maar Renault mocht wel iets guller zijn met de aangeboden garantie (slechts twee jaar).
Een geslaagd charmeoffensief voor de Scénic en Grand Scénic, die een grote stap voorwaarts zetten met deze krachtigere en zuinigere 1.3 TCe, die bovendien een gevoelig beter rijgedrag vertoont dan de oude 1.2. We hopen hem snel terug te zien in andere modellen uit het gamma. Voor het overige laat de Grand Scénic zich nog steeds waarderen om zijn gezinskwaliteiten, zijn binnenruimte en zijn comfort. Rest nog zijn vrij hoge prijs, een bittere pil ondanks de rijkelijke uitrusting.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!