In het kort
-
Rijdynamiek
Het mag dan al niet zijn hoofdroeping zijn, de Dawn kan er verduiveld snel vandoor gaan, en menig would-besportwagen zal zijn beste beentje moeten voorzetten om te kunnen volgen. Het sterkste is echter dat hij dat ook nog eens presteert in alle kalmte en relatieve rust, zodat je niet eens doorhebt dat het zo snel gaat. Het spreekt vanzelf dat deze grote auto liever snelwegen of snelle country roads opzoekt dan bochtige achterafwegjes, waar hij erg groot overkomt.
-
Veiligheid
Het onderstel is nauw verwant met dat van een BMW 7. Zowat alle rijhulpsystemen zijn dan ook verkrijgbaar, zij het helaas niet allemaal standaard. Ook inzake passieve veiligheid is de auto van de meeste veiligheidssnufjes voorzien. Aan een EuroNCAP-test werd hij niet onderworpen. We zullen Rolls-Royce dus op zijn woord moeten geloven als het zegt dat de Dawn het op dat vlak goed doet… Het zicht rondom is open prima, maar gesloten vrij beperkt (schuin) achteruit.
-
Comfort
Ook het comfort van een cabrio staat of valt met de stijfheid van zijn koetswerk en die is hier erg goed. Voeg daar een uitzonderlijk comfortabele ophanging en uitstekende stoelen aan toe en het cliché van het vliegende tapijt is hier niet ver weg. De Dawn is bovendien een echte vierzitter waarin het ook achterin goed toeven is, met stoelen die even veel comfort bieden als voorin. De klimaatregeling in vier zones kan erg nauwgezet geregeld worden.
-
Praktische kant
Instappen doe je via achteraan scharnierende deuren die elektrisch gesloten kunnen worden. Achterin instappen vergt wel wat lenigheid met de kap dicht. Het interieur is zeer mooi en luxueus afgewerkt en functioneel ingericht. Alles laat zich intuïtief bedienen. De kofferruimte is vlot bereikbaar, maar ook erg klein (en bijzonder laag) door de ruimte die de weggeklapte kap opeist. Voor een auto van deze prijsklasse zou de standaarduitrusting nog wat rijkelijker mogen zijn.
-
Connectiviteit
De elektronica mag dan al verstopt zitten achter vele lagen houtfineer, de Dawn biedt dezelfde mogelijkheden om te communiceren met de auto enerzijds en de digitale wereld anderzijds als bijvoorbeeld een BMW, een merk dat op dat vlak toch bijzondere inspanningen levert. De bediening verloopt daarenboven erg intuïtief, via een draai-en-drukknop (met een touchpad dat geschreven tekens herkent in drie verschillende schriften) of stemcommando’s.
-
Budget
Voor de exorbitante som van 335.000 euro krijg je een uitzonderlijke auto, maar dat wil niet zeggen dat de prijzen voor bepaalde opties niet een beetje over het paard getild zijn. Op het vlak van het verbruik heeft de Dawn ons dan weer aangenaam verrast: over de hele test lieten we een gemiddelde van net geen 14 liter optekenen, onverhoopt weinig voor een auto van 2,6 ton en 570 pk. Met de grote tank is dan ook een rijbereik van meer dan 700 kilometer mogelijk.
De objectiviteit gebiedt ons te zeggen dat 335.000 euro of meer toch wel bijzonder veel geld is voor een (half) stalen ding op wielen dat maximaal vier personen kan vervoeren. Maar als dat je instelling is, heeft het geen zin om hier nog verder woorden aan vuil te maken. Voor een Rolls-Royce moet je vallen, en de erg aantrekkelijke Dawn maakt dat iets makkelijker… als je het nodige geld hebt. Het oude adagium blijft in dezen overeind: “Wie naar de prijs moet vragen, kan hem niet betalen.” Wie echter het nec plus ultra qua comfort wil en tegelijkertijd open rijden voor vier in alle rust apprecieert, kan nauwelijks om de Dawn heen. Zo goed is hij dan ook wel weer.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!