In het kort
-
Rijdynamiek
De 1.4 TSI 150 is een genot op het vlak van souplesse en dynamiek. De cilinderuitschakeling verloopt (bijna) ongemerkt. De manuele versnellingsbak heeft korte schakelwegen, maar laat zich soms hakerig bedienen. De spreiding is goed aangepast aan de motor. De nauwkeurige stuurinrichting biedt een goede weerstand, maar is wat overbekrachtigd bij lage snelheden. Rijden doet de Ateca voldoende dynamisch, mede dankzij de lichte motor op de vooras.
-
Veiligheid
De Ateca heeft standaard zeven airbags (met onder meer een knieairbag voor de bestuurder) en veiligheidsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzers voor- en achterin (opzij). Hij scoorde onlangs vijf sterren op de EuroNCAP-tests, nadat het aantal tests per voertuig verhoogd was en de beoordelingscriteria verstrengd waren. Merk op dat de meeste rijhulpsystemen optioneel zijn, maar hun prijs is correct.
-
Comfort
Hoewel de Ateca een vrij stug wegcontact vertoont, is het dempingscomfort verrassend overtuigend, met name wat de filtering betreft, en ondanks de aanwezigheid van grote achttienduimvelgen. De voorstoelen bieden een goede steun en zitten comfortabel. Hoewel de achterbank veel minder steun biedt, is het ook achterin aangenaam zitten, met name dankzij de rijkelijke beenruimte. De automatische airco met twee zones doet zijn werk snel en goed.
-
Praktische kant
Een voordeel van SUV’s is de vlotte instap. Er zijn voldoende grote bergvakken, zowel voor- als achterin. De standaarduitrusting van deze topversie is volledig, maar de afwerking is ongelijk: zo is het dashboard bekleed met een zacht materiaal, terwijl de deurpanelen het zonder moeten stellen en de zonnekleppen erg ‘licht’ aanvoelen. De moduleer-baarheid is beperkt tot een neerklapbare achterbank… die geen vlakke laadvloer mogelijk maakt.
-
Connectiviteit
Het grote navigatiescherm biedt een goede resolutie en is vlot te bedienen. Als je verkeerd bent gereden of een omleiding moet volgen, wordt snel een nieuw traject berekend. Een gsm koppelen gaat probleemloos en het opladen met inductie is heel aangenaam. Over het algemeen raak je snel gewend aan het infotainmentsysteem. Voor de bediening kun je echte knoppen gebruiken, het aanraakscherm of gesproken instructies.
-
Budget
De instapversie is aantrekkelijk geprijsd. Op de SsangYong Korando na is dit de goedkoopste SUV van het moment. Wie vierwielaandrijving wil, heeft echter geen andere keuze dan voor de topversie Xcellence te gaan. Qua budget is dat een heel ander verhaal… Gelukkig worden de opties aangeboden voor redelijke prijzen. Wat de gebruikskosten betreft, mag je niet vergeten dat het verbruik van een turbobenzinemotor sterk afhangt van je rijstijl.
Is de nieuwe Volkswagen Tiguan te groot en te duur geworden naar uw smaak? Dan zou de Seat Ateca u wel eens kunnen verleiden. Hij rust namelijk op hetzelfde platform, maakt gebruik van dezelfde motoren en… kan prat gaan op een meer uitgesproken look. De materialen zijn weliswaar niet (altijd) van het hoogste niveau en de moduleerbaarheid blijft basic, maar de 1.4 TSI is een aangename motor, het interieur is ruim en het compromis comfort-wegligging is bijzonder geslaagd. Wat wil een mens nog meer?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!