In het kort
-
Rijdynamiek
De Leon is minder doorgedreven sportief dan vorige edities en kreeg in de plaats een wat bezadigdere rijbeleving. De stuurpret is iets minder groot, maar de auto is meegaand, beweeglijk en stabiel, waardoor we hem weinig kunnen verwijten. De eTSI en DSG smeden een prettig geheel, met voldoende souplesse en keurige prestaties. Wel hadden we van deze mildhybride opstelling een iets lager gemiddeld verbruik verwacht dan 7,1 l/100 km.
-
Veiligheid
Seat noemt de Leon de meest geavanceerde auto die het ooit bouwde, en wijst dan vooral naar de reeks elektronische veiligheidssystemen die vanuit Wolfsburg overkwamen. Het zijn geen holle woorden: er rijden wel degelijk een boel bewaarengelen mee, al is met name de actieve spoorassistent te bemoeiziek, op het irritante af. Uitzonderlijk is dat je achterin zijdelingse airbags kunt krijgen (een optie van 315 euro, samen met een knieairbag voor de bestuurder).
-
Comfort
De vering is verrassend coulant: zeker bij hogere snelheden verteert deze Leon vrij goed wegoneffenheden. Bij lagere snelheden verslikken de schokdempers zich echter in drempels en peknaden (een velgmaatje kleiner kan ook al helpen). De geluidsisolatie en rijhouding zijn verzorgd, waardoor dit een auto is waarmee je vlot lange afstanden kunt afleggen. De aangename afstelling van de adaptieve snelheidsregelaar draagt bij tot de gemoedsrust.
-
Praktische kant
De Leon is een stuk groter geworden, waardoor zowel de zitruimte achterin als de koffer bovengemiddeld groot is voor deze categorie. Het geeft hem ook een streepje voor op de VW Golf. Vooral nuttig vinden we de riante opbergruimte in de onmiddellijke omgeving van de bestuurder, waardoor je voorwerpen als een telefoon, portefeuille, sleutelbos en een fles water probleemloos rondom je kunt ordenen. De ergonomie van de digitale systemen kan evenwel beter.
-
Connectiviteit
Een DAB-radio en bluetooth zijn standaard, wat lang niet overal het geval is, ook al zijn dat dezer dagen toch basisvereisten. Het multimediasysteem met navigatie is dankzij het grote scherm helder, en met de digitale tellers erbij (allebei optioneel) kun je de weergave volledig op maat inrichten. Daarnaast zijn er een internetverbinding en een applicatie voor je slimme telefoon, die je ook nog eens draadloos kunt opladen. Deze Seat is met andere woorden mee met zijn tijd.
-
Budget
Het beste vergelijkingsmateriaal is de technisch identieke Golf, en in dat opzicht is de Leon een koopje: meer dan 3.000 euro minder factureert Seat. Met onder andere parkeersensoren en een snelheids-regelaar krijg je daar meteen enkele nuttige extra’s bij. Tegenover andere modellen in deze categorie, van bijvoorbeeld Ford, Opel of Renault, is de prijs gemiddeld. Door de lage CO2-uitstoot blijven de belastingen in Vlaanderen meer dan schappelijk.
De Seat Leon blijft een VW Golf met een prijs die 10 procent lager ligt, en dat maakt er een goede koop van, zeker omdat hij ook nog eens iets ruimer is dan zijn Duitse halfbroer. Hij oogt scherp en is ook een stuk moderner dan het gros van de concurrentie, moderniteit die bij momenten ook wel wat te ver gaat en kan irriteren. Verder is dit een erg volwassen auto, niet meer de jeugdige rebel van weleer, en een aangename gezel voor dagelijks gebruik. De Spaanse trots is terecht. n
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!