Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Skoda Kodiaq 2.0 TDI 190 : Een SUV op maat van gezinnen

In het kort

  • Rijdynamiek

    De 2.0 TDI met 190 pk is zeker geen trage jongen, maar blijkt toch wat hol onder 1.700 o/m. Daar komt nog de langzame DSG-versnellingsbak bij lage snelheden bij, waardoor het geheel ons niet heeft weten te overtuigen. Het weggedrag is gezond en doeltreffend, maar weinig amusant (mede als gevolg van de lange wielbasis). De remmen doen hun werk daarentegen zonder verpinken, ondanks het gewicht van bijna 2 ton (1.913 kilogram).

  • Veiligheid

    De Kodiaq verzorgt zijn veiligheidsuitrusting. Zo beschikt hij standaard over een knieairbag voor de bestuurder en optionele zijdelingse plofkussens voor de achterpassagiers. De optielijst omvat nog een actieve snelheidsregelaar, een spoorassistent, een dodehoekcontrole, een vermoeidheidsdetectie en Isofix-bevestigingspunten voor een kinderzitje op de voorste passagiersstoel. Van verkeersbordherkenning of een head-updisplay is echter geen sprake.

  • Comfort

    Met de optionele adaptieve schokdemping toonde onze Kodiaq zich erg inschikkelijk, ondanks zijn negentienduimvelgen. De geluiddemping is bovendien verzorgd. Auto’s die wat hoger op hun poten staan, bieden één groot voordeel: de stoelen staan op de perfecte hoogte om de instap te vereenvoudigen. De interieurruimte behoort tot de sterke punten van dit model, al zijn de grote buitenafmetingen (4,70 meter) niet echt handig in de stad.

  • Praktische kant

    De Kodiaq is een handige jongen. Zijn moduleerbaarheid is doorgedreven (al laten de optionele kofferstoelen zich moeilijk verstellen) en hij biedt tal van handige attenties. Ondanks de hoge tildrempel is het laadvolume erg groot en makkelijk te benutten. De afwerking beantwoordt aan wat we van Skoda gewend zijn. Toch betreuren we het gebruik van heel wat harde plastics, die in sommige gevallen (met name in de koffer) bovendien krasgevoelig zijn.

  • Connectiviteit

    Met Skoda Connect staat de connectiviteit op een hoog niveau, want het systeem is zowat op alle situaties berekend (met onder andere realtime verkeersinfo en Google Maps) en transformeert de auto in een wifihotspot. In tegenstelling tot Apple CarPlay behoort Android Auto nog niet tot de mogelijkheden, omdat de app nog niet beschikbaar is in België. De onlinediensten zijn een jaar gratis via een geïntegreerde simkaart, daarna moet je betalen.

  • Budget

    Sinds de Superb bewijst Skoda dat het ook minder goedkope producten kan bouwen. Die benadering hanteert ook de Kodiaq, want deze SUV is niet bepaald een koopje, ook al is hij in ruil vrij goed uitgerust. Dat is nu eenmaal de prijs die je betaalt voor een merk dat zijn sporen en zijn succes heeft verdiend. Wel kunnen we in dit hoofdstukje niet rond het hoge verbruik van de 2.0 TDI 190 4x4 DSG, die vlot flirt met 8,5 tot 9 l/100 km als je niet oplet.

Skoda Kodiaq 2.0 TDI 190 : Een SUV op maat van gezinnen
Conclusie / Skoda Kodiaq 2.0 TDI 190 : Een SUV op maat van gezinnen

Skoda slaat de nagel op de kop met de Kodiaq, die enerzijds zal profiteren van de opmars van de SUV’s (wetende dat de huidige Yeti aan vervanging toe is) en anderzijds gezinnen zal verleiden die op zoek zijn naar zeven zitplaatsen of een erg grote koffer (en vijf plaatsen). Dit is met andere woorden een auto die perfect binnen de tijdsgeest past, of het nu gaat om zijn plaatsaanbod, zijn moduleerbaarheid, zijn snufjes, zijn productiekwaliteit, zijn comfort of zijn uitrusting. Anderzijds zijn we minder overtuigd van de combinatie 2.0 TDI 190-DSG7, want uiteindelijk biedt de 2.0 TDI 150 niet zoveel minder. Tot slot kan ook de prijs wat hoog lijken voor een Skoda, zelfs al staat de uitrusting op niveau. De reden daarvoor ligt voor de hand: nu het merk een stevige plaats heeft verworven in het collectieve bewustzijn, moet de rentabiliteit omhoog. Na de Superb is de Kodiaq daarvan het tweede bewijs.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker