In het kort
-
Wegligging
Ondanks zijn beperkte cilinderinhoud biedt de 1.4 TSI niet alleen de prestaties van een tweeliter, maar dankzij zijn gewillige karakter ook flink wat rijplezier. De 1.8 voegt daar nog een ongelofelijke kracht aan toe, die deze gezinswagen voor een echte GTI zou kunnen laten doorgaan. Ten slotte vermelden we nog dat de DSG7-bak voortaan voor allebei deze motoren verkrijgbaar is.
-
Veiligheid
Het complexloze weggedrag van de Octavia is gezond, makkelijk te vatten en vrij plezierig, dankzij een goede nauwkeurigheid en een onmiskenbare algemene efficiëntie. Het remsysteem is vrij van kritiek, behalve dat de noodremhulp gekoppeld is aan het optionele ESP. De Octavia denkt ook aan de veiligheid van zijn inzittenden, maar helaas moet je in de eerste twee uitrustingsniveaus bijbetalen voor hoofdairbags.
-
Comfort
De Octavia biedt een goed ophangingscomfort, zolang je niet kiest voor de grotere lichtmetalen velgen. Zowel de rijhouding als de ergonomie is doordacht, terwijl de binnenruimte onbetwistbaar deel uitmaakt van de troeven van het model. Alleen de geluiddemping had wat meer aandacht verdiend.
-
Praktische kant
De gezinsgerichte Octavia heeft een opmerkelijk grote koffer, zowel in berline- als in Combi-variant. Qua moduleerbaarheid is er een asymmetrisch neerklapbare achterbank, voorzien van een skiluik. De binnenafwerking gaat er met deze facelift nog op vooruit, dankzij nieuwe bekledingen. De standaarduitrusting is volledig vanaf het niveau Ambiente.
-
Budget
Beide TSI-motoren presteren goed, maar zijn ook zuinig. Dat laatste is een troef die ook de 1.9 TDI nog altijd naar voren kan schuiven. Wat kwaliteit betreft, heeft de Octavia een VW niets te benijden. Verder vertoont de Skoda nog altijd een verhouding prijs-prestaties-binnenruimte die echt uniek is in de categorie.Al die troeven zullen onbetwistbaar weerspiegeld worden in de tweedehandswaarde.
De opgefriste Octavia behoudt al zijn troeven. De Tsjech, die zich nu bewust is van zijn verleidingskracht, ziet er verzorgd uit en kan uitpakken met een verfijnde afwerking en uitrusting (vooral op multimediavlak), terwijl zijn benzine-motorengamma volledig werd vernieuwd. Daarbinnen verrast de 160 pk sterke 1.8 TSI met zijn bruisende prestaties, terwijl de 1.4 TSI het homogeenst blijkt, dankzij een bijzonder aantrekkelijke verhouding tussen rijplezier, prestaties en verbruik. De 1.9 TDI, die zijn pensioen nadert, blijft ondanks zijn uitgesproken stemgeluid standhouden, zowel qua prestaties als qua lage gebruikskosten. Alles bij elkaar zou je kunnen opperen dat de Octavia met zo’n kwaliteiten voor zo’n prijs de echte “volkswagen” van de eenentwintigste eeuw is.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!