In het kort
-
Rijdynamiek
Skoda hield het bij een voorzichtig dynamische afstelling van het MQB-chassis. Meer dan bij zijn neven voert ophangingscomfort dan ook de boventoon in de Octavia. De stuurinrichting werd wel iets directer en communiceert daardoor ook verfijnder dan voorheen. De 1.5 TSI toont zich opnieuw een fijne metgezel, al vermoeden we dat de viercilinder nog beter tot zijn recht zal komen gekoppeld aan de DSG en met het mildhybdridesysteem.
-
Veiligheid
Skoda laat niets aan het toeval over. Zowel naar actieve als passieve veiligheid scoort de Octavia bijzonder goed, waardoor hij ook nu een perfecte score kan voorleggen voor de EuroNCAP-crashtests. Dat gezegd zijnde staan er desondanks toch zaken op de optielijst die eigenlijk standaard hadden mogen zijn. We denken daarbij vooral aan de zijdelingse airbags en de gordijnkussens die zowel voor- als achterin optioneel zijn.
-
Comfort
Aangezien Skoda duidelijk heeft gekozen voor een ‘zachtere’ afstelling van de MacPhersons vooraan en de meerarmige as achteraan, zal het allicht niet verbazen dat de Octavia hier ook bijzonder goed scoort. De turbobenzine komt bovendien met een zijdezachte loopcultuur, waardoor het gigantische interieur van de Octavia een waar stiltegebied is. Ook het zitcomfort verdient een pluim, helemaal als de ergonomische voorstoelen zijn bijbesteld.
-
Praktische kant
Ruimte is nooit een issue geweest in de Octavia, en dat is niet veranderd. Zowel qua ruimte achterin als qua koffervolume stijgt hij boven het gemiddelde uit. De Simply Clever-toepassingen zoals de sneeuwborstel in de deur of het telefoonhoesje op de achterkant van de voorstoelen verhogen dat praktische gemak verder. De standaarduitrusting is genereus, al dient de optielijst er desondanks nog altijd bijgehaald te worden. De deugdelijke afwerking is daarentegen altijd af fabriek.
-
Connectiviteit
Als lid van de VW-groep krijgt ook Skoda toegang tot het MIB3-infotainmentsysteem, inclusief alle connectiviteitssnufjes die daarmee samen gaan. Die bedien je via het aanraakscherm, net als een aantal basisfuncties (volume, airco, enzovoort), waarvoor we toch liever fysieke knoppen hadden. Uiteraard kun je je telefoon laden via inductie, bestaat de mogelijkheid je telefoon te spiegelen via Android Auto en Apple CarPlay en kun je van de Octavia ook een wifihotspot maken.
-
Budget
De Octavia is al lang geen budgetalternatief voor de Golf meer. Skoda vraagt stevig door voor zijn middenklasser, waarbij het min of meer dezelfde tarieven hanteert als Volkswagen. Idem voor de opties. Daar zijn er een stuk meer van dan voorheen en ze laten zich evenzeer duurder betalen. Qua verbruik scoort de 1.5 TSI eerder middelmatig, een bevinding die ook opgaat voor zijn CO2-normuitstoot. Wat gebruikskosten betreft, zijn er dus betere alternatieven voorhanden.
De Octavia is ontegensprekelijk eleganter geworden. Comfortabeler en luxueuzer ook. Zonder daar praktische toegiften voor te vergen. Want zowel naar plaatsaanbod als naar praktisch vernuft toe blijft de Skoda een absolute familievriend. Jammer genoeg kunnen we dat niet langer zeggen van zijn prijzen. Financieel neigt de Octavia behoorlijk naar het VW-model, met tarieven die eerder ‘premium’ zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!