In het kort
-
Techniek
De 1.6 TDI 105 verleidt nog steeds met zijn levenslust en zuinigheid. Alleen jammer dat hij wordt bijgestaan door een manuele versnellingsbak met een te lange vierde en vijfde. Dat benadeelt de Rapid bij het hernemen, maar helpt wel om het verbruik te drukken, wat ongetwijfeld belangrijker is in de ogen van het doelpubliek. Je moet er dus mee leren leven dat je met de pook moet spelen om te kunnen hernemen. Gelukkig pleziert de bakbediening met zijn precieze geleiding.
-
Wegligging
Op erg grote wegoneffenheden ontstaan pompbewegingen in de ophanging die te wijten zijn aan te slappe schokdempers. Om dezelfde reden wordt de voortrein al snel overmand wanneer de kwaliteit van het wegdek erop achteruitgaat. De lange wielbasis geeft de Rapid daarentegen een aangenaam comfort en een goede stabiliteit in bochten. En verder biedt het stuur een natuurlijke feedback, terwijl het remsysteem goed afgesteld lijkt en een goed uithoudingsvermogen biedt.
-
Veiligheid
De Rapid slaagt er niet alleen in om een maximumscore van vijf sterren bijeen te rapen bij de EuroNCAP-beoordeling, maar doet zelfs beter dan de grotere Octavia en Superb wanneer we naar de details van de scores kijken. Het is alleen jammer dat hij geen optionele uitrusting biedt die het veiligheidsniveau opkrikt. We moeten het stellen met standaard ESP en zes airbags, die nog kunnen worden aangevuld met een bandendrukcontrole. Toch een beetje weinig.
-
Comfort
De grote wielbasis maakt een vorstelijke hoeveelheid beenruimte vrij voor de passagiers op de achterbank. De rugleuning van die laatste is bovendien goed ontworpen en is dus erg comfortabel, tenminste voor twee. De breedte op schouderhoogte is namelijk beperkt, en dat ondanks stevig uitgeholde deurpanelen. Ook voorin bieden de stoelen veel zijdelingse steun en ze maken ook een uitstekende rijhouding mogelijk, ondanks de getrapte verstelling voor de rugleuning.
-
Praktische kant
De Rapid neemt de gebruikelijke ergonomie over van de Volkswagen-groep, waar Skoda nog enkele slimme vondsten aan toevoegt. Denken we maar aan het makkelijk bereikbare veiligheidshesje onder de bestuurdersstoel of aan de ijskrabber die aan de binnenkant van het tankklepje hangt. Verder is het interieur bezaaid met bekerhouders, terwijl de AUX- en USB-stopcontacten slim zijn geplaatst, boven een aflegbakje voor je digitale muziekspeler.
-
Budget
Met een prijskaartje van 18.990 euro voor de basisversie Active meet de Rapid zich het tarief aan van de huidige Octavia, die een betere afwerking en dito rijgedrag vertoont... Die laatste zal er echter niet lang meer zijn, en de nieuwe generatie wordt flink groter. De verhouding prijs-kwaliteit-binnenruimte blijft een speerpunt van Skoda, maar is in het geval van de Rapid wel minder goed dan wat de Octavia bood. Deze herpositionering zou het klantenbestand teleur kunnen stellen.
De Rapid komt zogezegd de Octavia Tradition vervangen om het gat tussen de Fabia en de huidige Octavia te vullen. Qua positionering volgt hij eerder die laatste op. Die stoelendans vindt zijn verklaring in de nieuwe Octavia, die groter wordt. Klanten zullen dus meer moeten betalen om zijn evolutie te kunnen volgen, of ze moeten overstappen op de Rapid, die evenveel binnenruimte biedt, maar lichter is afgewerkt en een minder nauwkeurig rijgedrag biedt. Nochtans aarzelt Skoda niet om de Rapid even duur te maken als de huidige Octavia. Ongetwijfeld kan die evolutie worden verklaard door een strategische herpositionering van het merk, dat de VW-producten te veel begon te kannibaliseren.