In het kort
-
Rijdynamiek
De combinatie van de 1.4 TSI met de elektromotor is uiterst geslaagd: ze maakt van de Superb iV ofwel een toonbeeld van zuinigheid en stilte, ofwel een topspurter. De feedback van het rempedaal is wellicht de grootste ‘tekortkoming’ van deze auto: door voorrang te geven aan de recuperatie van energie geeft het rempedaal de indruk dat het bijtkracht mist. Niet altijd geruststellend. een verfijndere afstelling zou daaraan een mouw moeten kunnen passen.
-
Veiligheid
Alle Superbs zijn al erg goed uitgerust op het vlak van de veiligheid. De recente EuroNCAP-tests getuigen daar trouwens perfect van (vijf sterren, 92 procent voor de bescherming van volwassen inzittenden, 88 voor die van meerijdende kinderen en 79 voor de rijhulpsystemen). De Sportline-versie waarover wij beschikten, genoot daarenboven een slaperigheids- detectie, de functies Lane Assist en Side Assist en opmerkelijk efficiënte matrix-ledkoplampen.
-
Comfort
De plug-inhybrideversie is standaard voorzien van een gestuurde schokdemping. Die is erg soepel en mikt dan ook vooral op comfort, door van de Superb bijna een vliegend tapijt te maken, maar zonder dat dat ten koste gaat van het weggedrag. De geluiddemping is al even indrukwekkend, net zoals de binnenruimte (vooral achterin) en het koffervolume. De ergonomie van de menu’s (via het stuur of het aanraakscherm) zou eenvoudiger kunnen.
-
Praktische kant
De instap vormt geen enkel probleem, maar de (optionele) functie om de achterklep te openen door met je voet onder de achterbumper te zwaaien, werkt niet altijd van de eerste keer. De opbergmogelijkheden zijn ruim en talrijk. De rugleuningen neerklappen gaat makkelijk via een aparte hendel, maar een vlakke vloer is er op die manier niet bij. De standaarduitrusting is erg volledig van bij de basisversie. Qua afwerking is het zoeken naar kleine imperfecties.
-
Connectiviteit
Onze testauto was uitgerust met het infotainmentsysteem Columbus met stembediening (niet zo geëvolueerd als sommige personal assistants) en gebarenbediening (een gadget waaraan de kinderen veel plezier beleven). Algemeen genomen roept de werking geen kritiek op, tenzij wat sommige gesproken instructies betreft. We beschikten ook over het Skoda Sound System, dat we alleen maar kunnen aanbevelen.
-
Budget
De Superb iV, die erg goed is uitgerust van bij de basisversie, is schappelijk geprijsd voor een plug-in-hybride break van dit formaat. Er zijn heel wat packs en opties, (meestal) met een redelijke prijs. Het verbruik zit tussen 0 l/100 km voor wie enkel korte ritten rijdt en altijd oplaadt, tot 7 l/100 km voor de meest gehaaste bestuurders. De aftrekbaarheid van 100 procent en de lage VAA-bijdrage zullen professionele gebruikers als muziek in de oren klinken.
De Skoda Superb was al op meerdere vlakken een opmerkelijke auto. Nu hij verkrijgbaar is als plug-inhybride, kun je er haast niet meer omheen als je op zoek bent naar ruimte, functionaliteit en comfort, maar ook prestaties wil combineren met een laag verbruik. Want ja, de Superb iV biedt dat allemaal tegelijk. En alsof dat nog niet volstond, slaagt hij erin zijn rivalen te verpletteren met een bijzonder interessante prijszetting. Is hij dan op alle vlakken perfect? Nee, natuurlijk niet, maar in het licht van zijn kwaliteiten lijken zijn (kleine) gebreken echt maar ondergeschikt. Je kunt dan wel zeggen dat hij niet op hetzelfde publiek mikt, maar toch mogen andere merken van de Volkswagen-groep zich zorgen gaan maken…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!