Detailtests / Smart #1 (2023) - in detail
In het kort
-
Interieur
-
Technologie
-
Onderweg
-
Budget
De oospronkelijke Smart ForTwo bood zijn inzittenden uitzonderlijk veel binnenruimte gezien zijn bescheiden buitenafmetingen. De nieuwe #1 doet dat een kwarteeuw later opnieuw, zij het een paar segmenten hoger, wat die prstatie meteen minder revolutionair maakt. Daartegenover staat logischerwijs een hogere instapprijs, maar ook een grotere batterij en best veel vermogen voor een compacte EV. Een EV waarvan zowel de bestuurder als de inzittenden zullen genieten, tenminste als ze een beetje digitaal aangelegd zijn. Het wagenconcept draait namelijk helemaal rond het zogenoemde ECARX-principe, dat een naadloze integratie van transport-, informatie- en communicatietoestellen ambieert. Smart-fans kiezen best voor een opvallend kleurtje, autofans voor de 426 pk sterke Brabus-versie met zijn twee motoren, die bij 48.895 euro pas echt waar voor zijn geld biedt. Maar al bij al vormt de #1 in al zijn uitvoeringen een geslaagde doorstart voor een merk waarvan de overlevingskansen vijf jaar geleden nog aan een zijden draadje hingen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands