In het kort
-
Rijdynamiek
Rijden met de Forfour Electric Drive is kinderspel: hij draait ter plaatse en gaat vooruit zodra je het gaspedaal intrapt, net zoals een botsautootje. Deze factoren komen stadsritten beslist ten goede. Toch zondigt hij door onvoldoende energie te recupereren tijdens het remmen. Op grote wegen nemen de prestaties af naarmate de snelheid toeneemt. Ondanks zijn ondersturende karakter heeft hij een aangenaam dynamisch weggedrag.
-
Veiligheid
In 2014 behaalde de Forfour met verbrandingsmotor vier van de vijf sterren bij EuroNCAP. Geen slecht resultaat gezien de afmetingen. Standaard beschikt de Forfour over frontale, laterale en gordijnairbags, aangevuld met een knieairbag voor de bestuurder. Tegen meerprijs kan de veiligheidsuitrusting nog worden uitgebreid met een spoorassistent of botswaarschuwing. De automatische zijwindcompensatie is wel standaard voorzien.
-
Comfort
De elektrische Forfour kreeg een minder doeltreffende schokdemping dan zijn kleine broer, de Fortwo. Het wegcontact lijkt ons vrij stijf. Het geluidscomfort staat wel op niveau, zeker bij normale stadssnelheden. Om het thermische comfort te verzekeren zonder het rijbereik te verminderen, combineert het winterpakket een verwarmbaar stuur en vier verwarmbare zetels met betere thermische isolatie in de deuren. Voor 355 tot 590 euro een interessant aanbod.
-
Praktische kant
Ondanks zijn typische Smart-formaat dat perfect is voor de stad, biedt hij relatief comfortabel plaats aan vier personen. De achterdeuren zwaaien 90 graden open om de toegang te vergemakkelijken. En hoewel hij klein lijkt op papier (185 liter), blijkt de koffer erg praktisch en bijzonder moduleerbaar. In het interieur betreuren we het bedenkelijke kwaliteitsniveau van bepaalde kunststoffen. Anderzijds vrolijkt de ‘stoffen’ bekleding van het dashboard het geheel op.
-
Connectiviteit
Standaard zijn alle Electric Drive-modellen drie jaar gratis verbonden met het ‘Smart Connect’-portaal voor het beheer van de elektrische eigenschappen (opladen, preconditionering, controle van het resterende rijbereik enzovoort). Het optionele navigatiesysteem omvat enkele specifieke menu’s voor de elektrische mobiliteit (zoals routebegeleiding naar een laadpaal). Het capacitieve scherm werkt traag en de ergonomie is voor verbetering vatbaar.
-
Budget
Smart biedt niet langer de mogelijkheid om de batterij te huren. Je betaalt dus minimaal 23.570 euro om eigenaar te worden van een Forfour Electric Drive. Je rekent echter beter op ongeveer 25.000 euro voor het tweede uitrustingsniveau, dat wat minder karig is. Met enkele opties flirtte ons testmodel al met de grens van 29.000 euro. Niet bepaald goedkoop in verhouding tot het aantal kWh... Wel geniet de batterij acht jaar of 100.000 kilometer garantie.
In theorie lijkt het geen slecht idee om een kleine batterij te behouden om zo het gewicht en de kosten te drukken. Toch verbruikt de elektrische Smart Forfour uiteindelijk niet merkbaar minder dan zijn beter ‘gewapende’ concurrenten. Het prijsbeleid in het Smart-universum jaagt de uiteindelijke prijs al snel de hoogte in. Met een prijs van bijna 30.000 euro voor een rijbereik van amper 100 kilometer zal de Smart Forfour Electric Drive alleszins geen massaproduct worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!