In het kort
-
Wegligging
De in samenwerking met Mitsubishi ontwikkelde 1.0-driecilinder biedt de Smart toereikende prestaties. De combinatie met de starter- alternator van Valeo werkt perfect en vermindert tegelijk het verbruik, het lawaai en de stress in stadsverkeer. De sturing van de gerobotiseerde versnellingsbak werkt goed, maar een systeem zonder koppelonderbreking zou beter geweest zijn in een auto met zo’n korte wielbasis. Ook had een kruipfunctie het parkeren vergemakkelijkt. De Smart, een korte achterwielaandrijver, is ideaal wendbaar in de stad. Jammer dat de stuurinrichting onvoldoende centreert en te weinig nauwkeurig is.
-
Veiligheid
De dosering van het rempedaal wordt er niet op vergemakkelijkt door een aanzienlijke dode slag, gevolgd door een vertraging die niet lineair is in verhouding tot de kracht die wordt uitgeoefend op het rempedaal. Het lichte en erg indirecte stuur komt de koersstabiliteit niet ten goede, terwijl het lage zijdelingse grippotentieel van de voorbanden in scherpe bochten een uitgesproken onderstuurgedrag opwekt waartegen het ESP weinig kan doen. De trekkracht is echter uitstekend, dankzij de architectuur van de Smart met de motor achterin. De Fortwo biedt een goed niveau van passieve veiligheid gezien zijn afmetingen. Zijdelingse airbags zijn verkrijgbaar als optie.
-
Comfort
De korte, smalle en hoge carrosserie van de Smart vormt natuurlijk een handicap voor de ophanging om koetswerkbewegingen onder controle te houden. Het gevolg is dat het comfort sterk voor verbetering vatbaar is op een slecht wegdek zoals we dat jammer genoeg nog vaak tegenkomen in de stad (kasseien, putten, enzovoort). De rijhouding is echter erg goed voor een auto van dit formaat en de stoelen bieden een opmerkelijke steun. Ook de binnenruimte is erg behoorlijk. De matige geluiddemping doet het stop-startsysteem paradoxaal genoeg extra tot zijn recht komen.
-
Praktische kant
De halfhoge zittingen vergemakkelijken het instappen, terwijl ook het zicht rondom goed is. Het koffervolume is niet slecht gezien de afmetingen van de auto. Doordat de achterruit afzonderlijk kan worden geopend, raak je in alle omstandigheden in de koffer. De standaarduitrusting is matig en de optielijst lang.
-
Budget
Het verbruik van de Smart, die intrinsiek zuinig is, wordt dankzij de stop-startfunctie van het mhd-systeem nog sterk teruggedrongen in de stad. De onderhoudsintervalindicator geeft aan wanneer het tijd is voor een bezoekje aan de garage. Het garantieprogramma scoort in de middenmoot. De Smart is nog altijd geen koopje, maar hij blijft het meest wendbare stadsautootje van het moment, terwijl de mhd-versie een van de zuinigste en op milieuvlak politiek meest correcte auto's in zijn segment is.
De meerprijs van de Fortwo mhd Pure bedraagt 200 euro, een verschil dat gezien het lagere brandstofverbruik dat de stop-startfunctie met zich meebrengt, al na 10.000 tot 20.000 kilometer gecompenseerd zou moeten zijn voor wie enkel in de stad rijdt, en zelfs sneller als de brandstofprijs zo blijft stijgen. Dus waarom niet?