In het kort
-
Rijdynamiek
De gewillige, stille en lineaire 1.5 T-GDi is erg aangenaam en past goed bij de automaat, al kan die laatste qua zachtheid en snelheid niet concurreren met gerobotiseerde bakken met dubbele koppeling. Met zijn ietwat stugge ophanging vertoont de Korando een veilig en gezond weggedrag en biedt hij een onverwacht dynamisch potentieel. Het stuur had een tikkeltje lichter mogen aanvoelen, maar garandeert een goede koersstabiliteit en nauwkeurigheid.
-
Veiligheid
Van bij de instapversie kan de Korando rekenen op tal van rijhulpsystemen. De opmerkelijk efficiënte ledkoplampen zijn echter voorbehouden aan de topversie, net als de dodehoekcontrole en de waarschuwing voor dwarsverkeer achter de auto. Het zicht rondom is erg matig, vooral schuin naar achteren. De zeven airbags (waaronder eentje voor de knieën van de bestuurder) zijn altijd standaard. De Korando kreeg van EuroNCAP vijf sterren.
-
Comfort
Het wegcontact is vrij stug: perfect voor een sportonderstel, maar hier hadden we liever wat meer zachtheid gehad, al is de balans op het vlak van trillingen over het algemeen erg goed. De motor blijft altijd erg discreet en wind- en rolgeluiden worden goed gedempt. De stoelen zijn comfortabel en steunen goed, maar het meest verrassend is toch de beenruimte achterin. De automatische airco met twee zones is standaard vanaf het tweede niveau.
-
Praktische kant
De instap vergt geen enkel probleem… als je tenminste de instaptredes vermijdt die het onderste deel van je broek vuilmaken. De opbergmogelijkheden zijn talrijk en doordacht. In het handschoenkastje past een tablet en alle deuren zijn voorzien van ruime deurbakken. De standaarduitrusting is opmerkelijk compleet van bij de instapversie. De afwerking is erg goed – sommige ‘premium’-merken doen niet beter. De koffer heeft een behoorlijk volume, maar de moduleerbaarheid is basic.
-
Connectiviteit
Een USB-poort en bluetooth zijn altijd standaard, Apple CarPlay en Android Auto zijn van de partij vanaf het tweede niveau en navigatie (afkomstig van TomTom en inclusief 3D-weergave van de gebouwen in de stad) vanaf het derde niveau. Sommige details kunnen beter wat de aanraakinterface betreft, die ook nogal complex in elkaar zit (de toegang tot sommige instellingen is niet evident). Een inductielader biedt SsangYong niet aan in de Korando.
-
Budget
De Korando krijgt een garantie van vijf jaar of 100.000 kilometer. In basislivrei behoort hij tot de minst dure van de categorie, temeer omdat de uitrusting niet min is. Maar hoe hoger het uitrustingsniveau, hoe kleiner het verschil met de concurrentie wordt, al blijft de Korando a priori interessanter – maar wat als je hem doorverkoopt? Met een gemiddeld testverbruik van 10,2 l/100 km stelde de 1.5 T-GDi teleur, zeker gezien de vrij rustige rijstijl die we hanteerden.
De nieuwe Korando is geen optische illusie. Hij ziet er zowel vanbuiten als vanbinnen goed uit en de afwerkingskwaliteit is uitstekend, wat gezien de gevraagde prijs (vooral dan voor de instapversie) een sterk staaltje is. Hetzelfde geldt voor de standaarduitrusting, die erg uitgebreid is van bij de basisversie, met zelfs al flink wat rijhulpsystemen. Qua weggedrag verblufte de Korando ons met zijn potentieel, maar hadden we een iets zachtere schokdemping op prijs gesteld. We troosten ons met de binnenruimte (vooral achterin), die gezien de buitenmaten echt opmerkelijk is. Meer in ieder geval dan de moduleerbaarheid van de koffer, die dan weer basic is. De enige echte schaduwzijde is het verbruik van de verder wel aangename 1.5 T-GDi, dat buitensporig is, zeker in combinatie met de automaat. Maar al bij al is deze Korando een goed ontworpen auto die als alternatief voor de klassieke gevestigde waarden zonder enige twijfel een ommetje verdient.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!