In het kort
-
Techniek
Net als de rest van het gamma laat de Rodius zijn Mercedes-motoren vallen voor de 2.0-turbodiesel die samen met de Oostenrijkse specialist AVL werd ontwikkeld. Deze viercilinder van 155 pk heeft meer koppel dan de oude 2.7-vijfcilinder met 163 pk (360 tegenover 345 Nm): hij levert al 190 Nm bij 1.000 o/m, waardoor hij zich bij uitstek leent om te slepen. De vijftrapsautomaat van Mercedes is wél nog van de partij. Met dit gewicht is minder dan 9 l/100 km verstoken moeilijk.
-
Wegligging
Het onderstel onderging geen bijzondere evolutie. Het koetswerk en de wielbasis zijn nog altijd respectievelijk 5,13 en 3 meter lang, terwijl vooraan de boven elkaar liggende driehoeken en achteraan de meerarmige as opnieuw dienstdoen. Ook het ladderframe is gebleven. De Rodius is nog altijd een achterwielaandrijver, maar de versie met automaat is als optie verkrijgbaar met een inschakelbare vierwielaandrijving. Het weggedrag levert geen verrassingen op.
-
Veiligheid
Gordijnairbags zijn niet verkrijgbaar - wellicht omdat die te groot zouden zijn? Los daarvan moet je de Rodius eerder vergelijken met een bestelbus voor personenvervoer dan met een eenvolumer. De antikoprolfunctie maakt deel uit van het ESP. SsangYong verschijnt niet in het klassement van EuroNCAP omdat die onafhankelijke organisatie nog nooit een model van de Koreaanse constructeur heeft beoordeeld. We weten echter dat bestelwagenafgeleides op dat vlak nooit grote sterren zijn...
-
Comfort
Naast het plaatsaanbod, ook op de derde zitrij, stellen we de afzonderlijke vipstoelen op prijs, voorzien van opklapbare armsteunen. De achterbank helemaal achterin zit ook voor volwassenen goed. De ophanging voelt wat bootachtig aan, maar het rijcomfort is dat van een achterwielaandrijver uit de goeie ouwe tijd (dat iedereen trouwens mist...). De klimaatregeling voorziet alle zitplaatsen van lucht, via ventilatieopeningen in het plafond op de tweede en de derde zitrij.
-
Praktische kant
Het grote formaat van de Rodius stelt wat problemen wanneer je in de stad wilt parkeren. Gelukkig kunnen de buitenspiegels van bij de basisversie elektrisch worden ingeklapt. De Quartz en de Sapphire (het tweede en het derde uitrustingsniveau) zijn voorzien van achteruitrijsensoren. Wie tot op de centimeter nauwkeurig wil parkeren, kan voor 390 euro een achteruitrijcamera krijgen. Opbergmogelijkheden en bekerhouders zijn er in overvloed. Het laadvolume is dat van een bestelwagen.
-
Budget
Voor 21.990 euro - de prijs van een basis-VW Golf 1.6 TDI - biedt de Rodius Crystal ESP, zeven zitplaatsen, een performante airco (ook achterin), vier elektrische zijruiten, opklaptafeltjes op de rug van de voorstoelen, tal van opbergmogelijkheden, Isofix-bevestigingspunten, elektrisch inklapbare buitenspiegels, een radiovoorbereiding, een met leder beklede versnellingspookknop en mistlampen vooraan. Het Belgisch-Luxemburgse net telt op dit moment 31 dealers.
De nieuwe Rodius is niet langer een lofzang op de lelijkheid... Aan een recordbinnenruimte en een interessante moduleerbaarheid voegt hij de prestaties van een rationelere en beter presterende motor toe. Zijn interieurruimte werd heringericht en de kwaliteitsindruk ging erop vooruit. Allemaal voor een prijs die nog altijd alle concurrentie tart, terwijl je ook nog eens een respectabele garantie geniet (vijf jaar). Als SsangYong hem zou positioneren in het universum van de bestelwagens voor personenvervoer - waar het aspect 'merkimago' de keuze van de klant minder beïnvloedt - sloeg de Rodius geheid in als een bom. Hij is namelijk objectief gezien een te duchten uitdager voor trendy busjes als de Mercedes Viano of Volkswagen Caravelle. Niettemin is hij ook nog altijd verleidelijk in de wereld van de personenwagens, meer bepaald in die van de grote eenvolumers. Daar zal hij klanten aanspreken die zeven zitplaatsen én een gigantische koffer nodig hebben en die de zaken echt naar waarde weten te schatten.